Studiolla, haastattelun yhteydessä. |
No jos lähtis siitä, et mä oon Raumalt kotosin. Eli syntyny Raumal -79, ja
käyny peruskoulun ja lukion siellä. Ja alottanu pianonsoiton opiskelun aika
varhases vaihees, mä olin varmaan joku alle kouluikänen sillon. Ihan eka oli
semmonen joku kansalaisopistotyyppinen, mis oli sellasii ryhmätuntei. Siitä sit
yksityistunneille, ja sitte ala-asteen viimisillä luokilla Rauman musiikkiopistoon.
Mä sain siel itse asias tosi loistavan pianonsoiton opettajan, Arto Mäkelän, joka
on raumalainen pianisti ja sen kans sitten.. Se oli tavallaan se
musiikkiopiston klassinen tutkinto, mikä siel on tarkotus tehdä, mut hänel oli
kans semmonen kevyt musa verissä sil maikalla, ja se aina sitte syötti myös
semmost popimpaa biisiä tai jazz-hommeleita. Se oli vähän niinku se juttu mitä
haluttiin soitella, ja sitten tota noin, vähän ne pakolliset klassiset biisit
siin ohella sitten.
Ja sitten armeijan jälkeen.. Armeijavuosi meni varusmiessoittokunnassa
Lahdessa, ja mä olin itse asias sitä aikasemmin hakenu opiskelee tonne
Pop&Jazz Konservatorioon Helsinkiin, ja saanu sen paikan. Mut sit mä
aattelin, et se armeija kantsii käydä siit eka pois suoraan, eli lykkäsin
alotusta vuodella. Ja sit ku oli armeija käyty, nii mul oli hyvä tilanne ku oli
opiskelupaikka valmiina.
Muutin sitte Raumalta Helsinkiin sillai et oltiin tietenkin käyty
Helsingis, muttei ollu kyl mitenkään muuten tuttu kaupunki. Sitten vaan
sillosella Mazda 323:lla, mä otin patjan sinne takakoppaan ja ei mul ollu
mitään tietoo.. Et sinne vaan sinne tutustumistilaisuuteen. Sit mul oli yks
kaveri Raumalta jo aikasemmin muuttanu Helsinkiin, soittelin sitte hänelle et
”nyt mä olen tääl Helsingis, että mihis tääl kannattais tota noinni yöks mennä”,
ja sit hän otti mut avosylin vastaan että tuut hänen luo. Hän asu kans sillon
solukämpäs, ja mä nukuin sit ekat pari viikkoo hänen solukämpän lattialla, ja
sit siitä alko niinku tää ammattiopiskelu.
Ja sit oikeestaan sen jälkeen tosi nopeesti tutustu Helsingis sit näihin
muihin soittajiin, ja alko verkostot kasvamaan. Mä olin kyl itse asias keikkoi
tehny jo oikeestaan 11-vuotiaast asti. Et meil oli eka bändi siin samoihin
aikoihin, ku mä menin sinne musiikkiopistoon. Se oli semmonen neljähenkinen
bändi sillee et siin oli rumpali, basisti, minä ja laulaja, ja me tota noinni,
alettiin sit tehä sellast niin sanottuu cover-keikkaa sit aika suht nopeesti.
Niit oli aika kivastikin niit keikkoi. Meil oli rumpalin isä oli vähän niinku
managerina, ja se hoiti niit keikkoja. Et bändisoitto oli sitte jo aika nuorest
asti tullu tutuks.
Ja tota. No siit se sit alko tavallaan niinku kunnolla semmonen
ammattimaisempi keikkojen tekeminen, siinä koulun ja opiskelun ohella. Joo ja
sitte, oliks sul jotain lisäkysymyksii siihen? Mitään mitä mä voisin tarkentaa,
etten mä lähe ihan väärille urille.
No vähän tohon liittyen et kun
sanoit jo, et sä oot nuorena alottanu soittamisen, niin mikä sai sut tohon
pianon soittoon ja koskettimiin tarttumaan?
No se, en tiiä se varmaan lähti kyl sillee vähä vahingos. Et tota noinni,
joulupukki toi ensimmäisen tommosen leikkiurun ja sitten tota korvakuulolta
niitä biisei lähti tapailemaan. Ja sit ilmeisesti vanhemmat huomas, että hää
alkaa löytää jotain säveliä täältä, ja sitte laitto niille tunneille. Jossain
vaihees itse asias yhen sillosen luokkakaverin äiti, se kaveri soitti pianoo
kans ja mä sit olin heillä kyläs ja soittelin, niin se sano et tää kaveri pitää
saada johonkin hyvään kouluun, ja siit varmaan se musiikkiopistoajatus sit osittain
kans lähti. Mut se oli semmonen vahinko kyl vähäsen. Vaikka se on aina sit tosi
luonnostaan kyl kiinnostanu tosi paljon, ja ehkä myöskin sillai, että mä oon
aika helposti oppinu tai sillai, nii se on sit tottakai ain innostanu sitten
jatkamaan.
Ja sit se on myös innostanu huomattavasti jatkamaan, kun niin nuorena oli
se bändi, ja me oltiin samanikäsiä suurinpiirtein kaikki, ja sit kaikilla oli
vähän semmonen niinku into opiskella lisää ja opetella sitä omaa instrumenttia paremmin
ja paremmin, nii siin piti pysyy perässä ja olla niinku ehdottomasti vähintään
sit yht hyvä yrittää. Et tavallaan se meiän bändi oli koko ajan, oltiin samalla
tasolla ja toinen toisiamme ruokittiin sit siihen. Ja sitten toki teinivuosina
oli jo muitaki bändei, bändiviritelmiä, mitkä tavallaan sai kiinnostumaan siit
soittamisest viel enempi ja enempi, ja just mikä sai sitten myös tekemään töitä
sen instrumentin hallintaa varten.
Kuissirock 15.7.2017, Loimaa. |
Onks sit mitään semmosta, et josset
sä tekis tätä, niin mitä muuta sä tekisit?
Niin. Oon mä tota joskus miettiny. Mut ehkä johtuu just siitä ko se on
niin nuoresta asti ollu tää musiikki, ja sitten jo lukioaikanakin mulla vähän
kävi sillee, et.. Lukio nyt oli ihan selvä et mä halusin mennä lukioon, mut
itse asias siin lukion aikana, ni se alko se musiikki tai se pianonsoiton
opiskelu oli jo isommas roolis, ko se lukion käyminen melkein. Tai olikin. Et
tavallaan mä jo siin vaihees tajusin, et mä aion jatkaa musiikkiopintoja, ja
tavallaan siinähän nyt ei.. No tonne Konsalle vaadittiin et piti olla lukio
käytynä, mut siel ei ne muut arvosanat tavallaan vaikuttanu, et mul oli
oikeestaan se lukion päämäärä se et mä sain ne kirjotukset hyvin läpi vaan. Et
mul ei oo ikinä oikeestaan ollu mitään sellast ees varavaihtoehtoo, et mitä mä
lähtisin opiskeleen.
Et tavallaan..no itse asiassa ko mä olin vuoden ollu siel Konsalla, ni mä
hain pianonsoitonopettajalinjalle ja pääsinki sinne. Mä kävin niit pedagogisii
juttui aika paljon kyl kans siel, mut sit itse asias oikeestaan siin samal ko
oli semmost opetushommaa siin opiskelun ohella, ni mä hoksasin et ehkä mä en
tykkääkään täst opettamishommast niin paljon. Mua kiinnosti vaan se soittaminen,
ja sit ko niit keikkoi vaan riitti ja.. Oon mä tehny nyt viel muutamii vuosii
sitten noita jotain sijaisuuksia ja tuurauksia ihan yksittäisii päivii, mut ei
ne oo.. Jotenkin se ei ehkä kiinnosta mua niin paljon, mä tykkään enempi
soittamisest.
Mikä on sitten soittamisen ohella,
missä asioissa oot hyvä tai loistava?
Hmm. No ehkä nyt ko ollaan täst musiikist puhuttu nii kyl mä oon kokenu
sillee, et mulle se musiikin opiskelu on ollu tietyl taval aika helppoo. Voisin
ajatella, et kyl mul on varmaan tavallaan ollu niinku hyvät lahjat siihen. Että
tietenkin eihän niinku pelkil lahjoil, kyllähän se vaatii aina myös aikamoist
opiskeluu, tai semmost treenaamist, mut että kyl mä oon varmaan siin sitte luontasesti
ollu ihan hyvä. Sit missä muussa mä voisin olla hyvä tai loistava, jos.. Ai tarkotaksä
nyt ihan ylipäätään. (Joo, ihan niinku
elämää ylipäätään.) No mitkä muut asiat on tärkeitä ni tietenkin ystävät ja
läheiset, mitkä on tosi isossa osassa omaa elämää. Tai varmaan niinku monilla
on. Niin ainakin mä yritän olla läheisille ihmisille semmonen tyyppi, emmä tiiä
oikeen oonko mä hyvä siinä, mut kyl mä ainakin yritän. Kyl mä uskon, et mä oon
kaverina varmaan ihan kiva. *naurahdus*
Entäs sit se toinen puoli, et missä
on ei-niin-loistava, tai mitkä ois semmosia parantamisen juttuja?
No joo. Hmm. No kyl semmonen asia tulee ekan mieleen, vaikka just tähän
vaikka musaanki liittyen, et ko tää tavallaan on tämmönen, et täs pystyy täysin
niinku ite määräämään sen tahdin mitä tekee, ja kuin paljon tekee ja kaikki
tommoset, ni mä ehkä voisin olla ahkerampi jollain tavalla. Tai sillai et sit
ko mä pääsen johonki vaikka tekemisen moodiin, ni esimerkiksi keikoilla mua
aina harmittaa ko rundi loppuu, tai sillai, et mä voisin tehä tosi paljon.. Et
esimerkiks tämmönen studiotyö, siin menee joku aika et mä pääsen siihen
moodiin, et mä pystyn tekee sitä. Siihen moodiin pääseminen ei oo välttämät nii
helppoo, ja sit ko siihen pääseminen ei oo helppoo, ni mä vähä niinku oon
laiska sit hakeutumaan siihen moodiin. Et sitten kun on jossain semmoses moodis
mikä ei oo semmonen musanteko-moodi, ni siit on ehkä vaikee saada ittensä..
Ehkä mä haluaisin olla jollain tavalla reippaampi. Mä en ehkä haluais käyttää
sitä laiska-sanaa, mut.. Mukavuudenhaluinen. Mut emmä tiiä onks sekään huono
asia. Ehkä mulla vois olla pikkasen parempi itsekuri viel.
Montturock 4.6.2017, Tuusula. |
Sitte. Mistä asti sä oletkaan ollu
virallisesti Happoradion jäsen?
Joo. Ko oikein miettii, ni se oli varmaan sillee että.. 2014 kevääl oli
toi Anna Abreu, mä olin sen bändis oisko se ollu kevääseen 2015 asti. Eli kaks
vuotta sitte kesällä pojat pyysi et tuu keikoille kans, ja sit itse asias se
meniki aikalail ristikkäin se kesä. Mä tein joitain Abreun keikkoja viel ja sit
syksyllä.. Se oli itse asias joku syyskuukausi Tavastial, ko pojat virallisesti
kosi mua. Siit kyl, vitsi mä en nyt muista sitä päivämäärää, mut oisko se ollu
niinku 2015 syksyä. Ne pyys sillo, se
oli varmaan se kesärundin päätöskeikka ja siit sit varmaan alko keikkatauko ja
levyn tekobreikki ja semmonen mut et.. Joo, varmaan 2015 syksyst. Melkeen vois
sanoo näin.
No sit, mitä kaikkee sä oot tehny
ennen Happoradiota? Anna Abreun kanssa, katoin et sä oot Arttu Wiskarin kaa
tehny..
Joo, Arttu Wiskarin kaa vähän aikaa, mut et tavallaan yks semmonen iso
projekti oli sitä ennen Mariska ja Pahat sudet. Se kesti varmaan sitte
seittemisen vuotta, eli se päätty 2013 syksyllä ja mitäs siitä sit on suurinpiirtein
seittemän vuotta taaksepäin. Sekin on hauska juttu itse asias, miten mä oon
Mariskan tavannu. Me tehtiin Haapasalon ja Tykin kanssa, tai he tekivät
sellasta Vuoroin vieraissa-kokoelmalevyy, mis oli Leevi and the Leavingsin
biisei eri bändien sovituksil, ja Mariskakin esittäis yhden kappaleen siinä. Se
oli Poika nimeltä Päivi, ja sitte Hapsu ja Tykki pyys, et voisinks mä tulla
jeesaamaan sovitusasioissa.
Ja mä tapasin sillo Mariskan ekaa kertaa, ja sit siit tuliki itse asias
aika onnistunu versio. Sit Mariska kerto että hänellä on tämmönen ajatus, et
hänel ois tarkotus laittaa iha bändi pystyyn, että oisinks mä ollu kiinnostunu
ja mä sanoin et tottakai. Sit siin meni hetki aikaa, ruvettiin sit Mariskan
kans miettimään et ketä siihen vois pyytää, ja sit se vähän niinku siihen ympärille
kokoontu se Pahat sudet-projekti. Sen kans tehtiinki sit kaks levyy, ja
2012-2013 oli aika sellasii kiireisii vuosii keikkojenki suhteen. Oisko se 2012
tullu toi Kukkurukuu-levy, itse asias tos varmaan on muute..*tarkistaa levystä
seinällä*..2012 joo.
Sitä ennen.. No 2000-luvun alussa Anna Erikssonin bändissä. Varmaan 2001
tai 2002, nää vuosiluvut on kyl sit sillei tosi suuntaa antavii, ko mä en
oikeen ikinä sillee kunnol.. Mä itse asias joskus yritin tehä CV:tä, oliks se
johonki tämmöseen apurahahakemusjuttuun tai ko joskus aina haetaan jotain projektei
varten, ni sellasiin vaaditaan jonkun näkönen CV. Nii mä yritin ruveta
listailee, ja iha hirvee homma oli ruveta muistelemaan, et hetkinen, että mitä
kaikkii ensinnäkin on ollu, ja kuinka kauan, et mä ylipäätään muistan mis kaikis
projekteis on ollu mukana. Et semmonen varmaan vois olla jossain tietokoneella.
Mut et joo, no muun muassa Anna Eriksson oli sit siihen aikaan, ja sitte..
Sit mä aika paljon tein semmost freelance-juttuu, mikä oli siihen aikaan,
ainaki mulle se oli tosi kivaa, se oli myös tosi opettavaist. Et meininki oli
se, että joku saatto soittaa vaik muutaman päivän varotusajalla että olis
perjantai-lauantai keikat, että pääsetkö. Ja siihen aikaan varsinkin oli todella
rohkeutta, ja itsevarmuutta löyty ihan superpaljon, ja otti kaikki keikat
vastaan mitä tuli. Et sillon se oli tosi paljon sitä, et otettiin biisei
haltuun, koko ajan tuli uusii biisei mitä treenailtiin ja sit mentiin keikalle.
Tai ihan sellasiikin keikkoi joskus, et jollakin saatto olla vaan joku
nuottikansio messissä, ja sitten suurinpiirtein ko oltiin lavalla ja joku
laskee ekaa biisii käyntiin, annetaan nuottikansio ja sit siit suoraan ja,
niinku tällast. Ja sitte kaikennäkösii cover-bändei tottakai, laivakeikat on
nähty joskus aikoinaan ja.. Sitä se sit oli kyl aika paljon. Joo. Waldo’s
people-bändissä soitin, oisko se ollu yhen tai kahen rundin verran, ehkä vuoden
puoltoist. Sit XL5:n comeback-rundi oli kans niihin samoihin aikoihin ja.. (Sen mä löysinkin jostain diskografiasta.) Aa,
okei. Joo aika laidast laitaan, vois sanoo. Ainakin jossain vaihees sillon vähä
nuorempana, nii mä en ollu hirveen genrerajottunu, että kaikki musa kiinnosti.
Ja itse asias se oli jossain vaiheessa niinku kiinnostavampaa, että soittaa
mahdollisimman paljon eri tyyppien kanssa. Et ei sil ollu merkitystä mitä me
soitettiin, vaan ko oli paljo hyvii soittajii ympäril, nii se oli tosi myös
kehittävää sillee, että oppi semmoseen niinku, siinä hetkessä reagoimiseen ja sellaseen
vuorovaikutukseen. Mikä on tietenki just tommoses bändisoitannassa yks
avainjuttuja mun mielestä.
Suisto 3.6.2017, Hämeenlinna. |
Ehkä keikat on kuitenkin se pääduuni periaattees sinänsä, että ne
määrittää ne tietyt kaudet. Et aina sillon ko ollaan ja keikkaillaan, jos on
vaik tiivis keikkakesä ni sit vaik jää näitä välipäivii, nii ei välttämät, just
niinku sanoin et mul vaatii sen tietynlaisen moodin, ni mä en pysty ihan tost
vaa naksauttaa mitään toist moodii päälle, mut et.. Biisien kirjottelemista ja
fiilisten miettimistä, tai tommost..
Meil itse asias eilen oli esimerkiks semmonen co-writing-sessio yhen
semmosen porukan kans. Elikkä yks semmonen tyyppi oli yhyttänyt mut ja pari
muuta tyyppii semmoseen, et kirjotetaan, sävelletään biisi. Meit oli neljä
tyyppii, osittain tuntemattomia osittain tuttuja, ja sitten et ”nyt pitäs tehä
biisi”. Sit vähä niinku tyhjäst et no mitä vois olla, tietenki se alku on aina
jännä, ko jos ei vielä oikeen tunne tyyppejä. Jollain voi olla joku tekstiaihe,
mä ite kyl hyvin vähän niinku puutun noihi tekstinkirjotuspuoleen, et enemmän
toi sävellyspuoli sitte. Ja sitte lähetään tekee jonku näköst biisiaihioo, ja
sit se lähtiki syntymään. Saatii sit jonku näkönen raakile siit tehtyä, ja sit
sitä lähetään jalostamaan.
Toki kyl mä sanoisin, et tää työ mul vähän et mitä muuta työtä, ni mul
varmaan se työ ja vapaa-aika aika paljon sekottuu. Et tääl studiolla oleminen
ja tekeminen, et voiks sitä sanoo työks jos mä täällä värkkäilen jotain omii
juttuja ja tsekkaan uusii soundei, tai opettelen jotain laitteita. Tai tottakai
soittaminen jo sinänsä, mut et ko mä en ehkä aattele sitä työnä. Onhan se koko
ajan semmost itsensä kehittämist kuitenki siin omal alallaan, että vaiks kukaan
ei ole kellokortilla eikä laiteta tuntei ylös, eikä kukaa tuu antaa tilipussii
siitä, et tääl treenaa.. Mut tää on vähän semmonen, et sitä työtä kyl riittää
varmaan niin kauan ko jatkaa täl alalla, pitää kuitenki vähintään pitää soittotaitoo
yllä ja plus vähän myös ehkä opiskella. Koko ajan tekniikka ja teknologia
kehittyy, ni pitää pysyy myös siin perässä.
Itse asias nyt täs keväällä oli myös semmonen juttu tonne Turun
konservatorioon. Mä olin semmoses lautakunnas mikä näit jotka Turun konsalta
valmistuu..siel on itse asiassa rumpaleit, kitaristei, tais olla pianistei, mut
siis niinku kaikkii bändi-instrumenttei ja laulajii..ni olin semmoses raadissa
mikä anto arvosanoi, et mä olin niinku työelämän edustajana. Et vaikka mä en oo
siel koulussa opettajana, ni mä olin silti sellases raadis ja sit niille piti
antaa palautetta siitä heidän tekemästään työstä. Ja jotain tollasii. Se oli
itse asias ihan kiva juttu, se oli semmonen viikon, reilu mittanen projekti ja
semmosii voi olla et on tulevaisuudessakin luvassa.
Montturock 4.6.2017, Tuusula. |
Tossa sä sanoitkin, että työ ja
vapaa-aika sekottuu, ni koeksä että tää on tosiaan työ, vai onks tää enemmän
niinku elämäntapa?
Ehottomasti. Mä oon joskus miettiny, että mähän en oo tehny päivääkään
töitä. Tai sillee, et mä oon tehny vissiin 17-vuotiaana kaks viikkoo kesätöitä
Rauman satamassa. Et sen mä laskisin, et sillo mä oon ollu kaks viikkoo töissä,
mut muuten mä en oo..mä en ikinä oikeesti, esimerkiks keikoille lähteminen, nii
ei se tunnu työltä. Se on vaan niinku, se on ihan täysin elämäntapa kyl. Tai
vaik joskus leikkisästi sanotaanki jostain jonku pitkän reissun jälkeen, että
nyt tää kyl tuntuu työltä, ko pitää matkustaa. Et se, kyl se on ehdottomasti elämäntapa
niinku säki sanoit.
Mitkä on sitte ollu sun elämän
varrella sellasia tärkeimpiä oppeja? Joko just työn saralla, tai sitte siviilissä
aatellen.
No, työssä ensinnäkin nyt varmaan on semmosii, et kui tarkkaan haluaa nyt
määritellä, ylipäätänsä ollu hyvä just et on ollu aika rohkee menemään joka
tilanteeseen, ja tavallaan et kyl niist sit selviää, ja se on ollu hyvä. Öö,
jos jotenkin tarkemmin, et mitkä asiat on niinku tärkeitä vaikka musiikissa tai
bändisoittamises, nii just tavallaan se vastaanottavaisuus ja sitte semmonen
niinku, et jos joku tarjoo jotain, jos ajatellaan semmonen tilanne, että et
soitellaan vaikka jossain, vaikka otetaan jami-tilanne. Et kaikille joku vähän
vieras biisi, ja sit siel vähä semmost improvisaatio-meininkii, että joku
tarjoo jotain ideaa sieltä, tai soittaa jotain.. Et kuulee sen, ja sitte ottaa
sen vastaan sillei et ei ikäänku tyrmää niitä ideoita, ja sitte voi vastaavasti
lähtee siihen mukaan tai jatkaa sitä jollain tavalla. Menee vähän jo pikkutarkaks
tommonen, mut..
Oppeja, mitä elämäs vois olla.. Vois olla varmaan se, että semmonen
tunteella meneminen. Tai sillee et kuuntelee enemmänki sitä et miltä tuntuu ja
luottaa siihen, että se on oikea vaihtoehto ylipäätään kaikessa, vähän niinku
kaikis asioissa. Sydämen kuunteleminen.
Mihin oot menossa seuraavaksi?
Mä varmaan yritän pysyä samalla kurssilla. Tää on ollu ihan hyvä suunta ja
nyt ainakin toivon, että suunta olis suurinpiirtein sama. Vaikka mutkia saa
tulla, mut että kompassi näyttää, tai et mennään samaan suuntaan siit niinku
karkeesti ainaki. Sinne suuntaan
menossa, mikä tuntuu luontevalta mennä.
Kuissirock 15.7.2017, Loimaa. |
Mitä teet silloin, kun sulla on aikaa?
Ilmeisesti vietät aika paljon aikaa tääl studiolla touhuten ja..
No kyl joo, mut kyl mä vietän myös paljon aikaa läheisten kanssa. Että
kuten sanottu ni ystävät on tärkeitä, ja kaikki lähellä olevat ihmiset. Et kyl
mä haluan heidän kans viettää kans mahollisimman paljon aikaa. Ei mul oikeestaan
mitään muuta sellast. (Mikäs tää
purjehtimisjuttu?) No joo itse asias se oli vähän semmonen spessu-tapaus.
Se oli yhen kaverin purjevene, et ei ollu valitettavasti oma vene. Mut meri on
kyl itse asias todella iso, tärkee elementti itelle. Joskus ennen ko mä tuun
tänne, ni mä saatan ajella vaikka tonne jonneki etelärantaan tai Hernesaaren
rantaan. Mä saatan mennä moneks tunniks sinne merelle fiilisteleen vaan, et
siit tulee semmonen niinku hyvä fiilis, ja se on myös kyl semmonen inspiroiva
paikka toisaalta myös. Et jos on semmonen olo, että nyt pitäs saada luotua
jotain, ni se voi olla semmonen startti, että mä lähen sieltä niinku jotenkin
vähä tyhjentää ajatuksia kaikest muust, tai voi lähtee miettimään jotain
juttui, jos jotain ajatuksia alkais herätä. Et meri on kyl sinänsä tärkee. Ehkä
se johtuu siitä just ko on kotosin merenrantakaupungist.
Mitä unelmia sulla on?
Unelmia.. Tarkottaaks unelmat sellasii, määritellääks unelma että ne on
niinku tarkotettu toteutuvaks, vai ei. (Joko
tai.) No ehkä ne on voinu vähän muuttuakin sillai osittain. Mul oli joskus
haaveena, tai unelmana ehkä, tai varmaan jokasella mä uskosin et soittajalla,
nuorella, on että pääsis soittaa omaa musaa ympäri maailmaa jonneki isoille
lavoille, Ja kyl se kulki tosi pitkään mukana, mut sit ehkä nyt tällee näin
vähä vanhempana, no ehkä tulos on se et se ei ehkä ikinä toteutunu, mut en mä
tiiä oonks mä silti jääny mistään paitsi. Et kyl mä oon niinku kokenu, että mä
oon saanu niin tästä aika paljosta, mitä mä oon halunnuki.
Ja oon mä itse asias muutamii tommosii ulkomaan keikkoi, se oli Kärtsy
Hatakka, sen kanssa pari semmost minirundii Euroopassa. Mm..arviolta kuus,
seittemän vuotta sitten. Et siin vähä pääsi kokeilee sitä kansainvälistä
meininkii. Mut et se on ollu jollain tavalla ain mukana, ja ehkä se saa
edelleenki olla. Et ei sen tarvii olla mikään järjetön, tai et niitä voi olla
niinku myös semmosii realistisii. Kyl se ylipäätään se keikkailu pienessäkin
klubissa, se on niinku sellanen pienen unelman täyttymys aina. Jos on, ko on
hyvä yleisö, ja jengi tykkää, nii kyl se on semmonen, tavallaan aina pikku
palanen sitä unelmaa. Sitä isoa unelmaa.
Sit ehkä elämässä, noin niinku muuten musiikin ulkopuolel.. Varmaan on
unelmii jostain perheeseen liittyvistä asioista ja sellasesta. Unelmii niinku
onnellisist eläkepäivist oman rakkaan kanssa, ja kai siihen liittyy ehkä
varmaan jotain tämmöst niinku suvunjatkamisjuttua, ja niitä sellasii. Ne on
varmaan semmosii aika luonnollisii, tai sellasii. Mä sanoisin niit unelmiks,
vaikka ne voi toteutuakin, mut ne on niin isoi ja hienoi, tärkeit juttui.
Wanaja Festival 8.7.2017, Hämeenlinna. |
*naurua* Joo tää on, tää on ihan simppeli. Mikä mun elämäntehtävä
maailmalle, mikä se oli.. (Elämäntehtävä,
tai lahja maailmalle..) Hmm.. No ehkä se on sitten niinku jakaa jotain
hyvää muille, läheisille tai vaikka koko maailmalle. Läheisille ihan vaan
olemalla läsnä ja hyvä, ja ystävä tai puoliso tai mitä tahansa, ja sit ehkä
musiikin kautta, et jos siitä välittyis sillee jotain riemua tai hyvänolon
tunnetta. Tai voi se olla mitä tahansa, ehkä tunnetta ylipäätään. Emmä nyt sit
taas sitte, mikään niinku, tunteiden tavallaan sellanen lähettiläs, mut että..
Tarkotan et se voi olla, vaik se ois tosi pientäki se, nii.. Se on varmaan
sitte se. Emmä osaa sanoo oikeen, on aika tosi vaikee kysymys. *naurahdus*
Minkä elämänohjeen antaisit
nuoremmalle sinälle? Vai antaisitko?
Hmm. En mä kyl antas mitään ohjetta, koska mä en haluais et mikään asia
olis menny toisin. Tai et jos mä aattelen sen sillee, et mä menisin nyt
menneisyyteen ja antasin jonku ohjeen, ja joku asia meniski toisella tavalla..et
joku ohje vois muuttaa omaa suuntaa. Mä en ehkä.. Vois sanoo, et jos menis ja
vaik aattelis et pääsis sinne sanomaan, että luotat vaan ittees, ja oot rohkea
ja kuuntele sydäntäs, ni vaikuttasko se. Emmä tiiä, emmä ehkä sitä vahvistusta
sillonkaan, tai ko kaikki on menny kuitenki hyvin, niin en mä haluais et mä
oisin muuttanu mitenkään.. Et mun vanhempi minä tulis sanomaan mitään
muutakaan. *naurahdus* En varmaan sanois mitään sen kummempaa ohjetta, muuta ko
että olet oikeilla jäljillä. *naurahdus* Voisin kertoa sellasen viestin.
Entäs millasen elämänohjeen vanha
sinä antais tämänhetkiselle sinälle?
Vanha, minä vanhana..ootas. … Jaa-a, mitäköhän se vois sanoo.. … Emmä uskalla
miettii, et sitte voi kuulostaa vähä siltä että jos vanha minä sanois jotain,
ni sitte jo itte kuvittelis, että on menossa johonkin suuntaan, vähän eri
suuntaan, et pitäs jotain korjata. Ja itse asias loppujen lopuks, en mä kyl,
vaikka mä tos sanoinki, nii en mä haluu ajatella niin pitkälle tulevaisuuteen. Ehkä
pienempinä etappeina kerrallaan. *naurahdus*
Studiolla. |
Sit elämää ylipäätään taas
aatellen, mitä hyvää ja kaunista koet tässä hetkessä?
No paljon. (Se oli kattava vastaus.)
*naurua* Nii, kyl mä koen olevani tosi onnellinen ja.. Emmä, mitä hyvää ja
kaunista.. Niin, täl hetkel ainaki tuntuu, että monet asiat on niin mallillaan,
tai sillei kivasti, että varmaan myös tuntee semmost tietynlaist kiitollisuuttaki
asioihin, ja sit semmost tietynlaist levollisuutta.
Sitten loppuun, että haluatko sä
kysyä multa jotain?
Hmm. No tota, kerro sun suhteesta musiikkiin, ja miten se on vaik lähteny,
ja miten sä koet musiikin, tai mitä musiikki merkitsee sulle?
Lähteny, no lapsesta asti siis
kuunnellu erilaist musiikkia.. Ja tota, mä sain ekan cd-soittimen ku mä olin
kuudennella luokalla, sillo vast kunnolla rupes tämmöst poppimusiikkii ja
tämmöstä kuuntelee. (Joo.) Sitte..no
yläasteel rupes käymään sitte tämmösil ilmaiskeikoilla mitä oli eri
tapahtumissa ja tavallaan sitä kautta ko sitä omaa itteeki alko hakemaan, nii
mä kuuntelin enimmäkseen suomiräppii sillon, pukeuduinki siihen mukaan ja
tällee näin (Joo.), et tosi vahvasti
meni siihen genreen mukaan, ja..
Sitte aikusena niinku enemmän tullu
erilaista ja tällee, et mä käyn aina joskus keikoilla ja festareilla, ja sitte
yleensä aina välillä innostuu jostain tietystä, niinku nyt just tääki, et teiän
keikoillaki oon käyny aikasemminki (Joo.), mut tavallaan nyt tuli jotenkin semmonen ko käytii siel Tavastian
keikal niinku semmonen että hei nyt mä haluun, et tuli semmonen niinku palo
tavallaan siihen. (Okei, joo.) Et
toisaalta tuntuu, et vaik se saattaa vaihtuuki sit aina se kohde tavallaan, mut
nyt niinku teidän lauluista ja lyriikoista jotenkin tällä hetkellä tuntuu, et
saa ammennettua paljon. Ja ne tuntuu
nyt sopivan omaan elämään. (Nii just.) Et
se on semmosta niinku, voimaannuttavaa ja energiaa arkeen. Latautumista.
Joo. Onks sul ikinä ollu mitään, ooksä harrastanu millään tavalla, ooksä
soittanu mitään, laulanu, tai..?
No mul on ollu lapsena kahet
semmoset, toinen oli oikeestaan aika hyväkin, kunnolliset semmoset pikkukiipparit
(Joo, joo.), kitara mul on itellä,
mut oon soittanu koskaha lie viimeks. *naurahdus*, Ja tota, meil yläasteel oli
ajatus jostain bändiviritelmästäki, et siinä mä koitin soittaa rumpuja, mut sit
se kans hautautu vaan jonneki.
Mut et sul on aika paljoki tollast, et ei pelkästään niinku kuuntelija. (Joo ei.) Kuuntelijana, vaikka ei sil
oo mitään sinänsä merkitystä, et on kuitenki niin paljon ihmisii ketkä vaa
kuuntelee, et ilman niinku mitään. Sehän on nii fiilisjuttu tavallaan, et mitä
se kullekin, kenellekin, mitä kukin ikin siitä saa.
Joo näinpä. Mutta nyt mennään
kuuntelijan roolissa, fiilistelijänä.
Jyväskylän keikan jälkeen 30.6.2017. |
Isot kiitokset, Klaus. Nähdään!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti