Kuka on Pekka
Heikkinen rooliensa alla?
Kuka..?
Niin.Jaa-a. Mä oon tämmönen 46-vuotias kaveri. *heh-heh* Mitä mä tohon sanosin..rooliensa alla..
Vähän sillee että millainen sinä olet, ja miten sinusta on tullut sinä?
Se onkin pitkä kysymys, ei musta oo varmaan minää vielä tullutkaan. Ollaan sillä ikuisella matkalla, kysymässä ja vastailemassa ja kyseenalaistamassa omaa olemassaoloansa aina, mutta nyt ollaan tässä hetkessä.
Mitäs mä tohon sanosin..kai sitä on ruvettava ihan vaan
jotenkin konkreettisesti purkamaan. Aikajanalla ensimmäisenä.. Mä oon -96
valmistunu näyttelijäksi, sen jälkeen mä tulin tänne Tampereelle tohon Työväen
Teatteriin. Siinä olin pari vuotta, sitten ajoin tossa muutaman korttelin
päässä semmosen surkuhupasan kolarin moottoripyörällä, ja musta tuli semmonen
oman elämäni freelanceri.
Mut en mä näitä hommia jättänyt sit kuitenkaan. Oon mä
jossain vaiheessa yrittänytkin, mut ei siitä tullu mitään. Että jatketaan
sitten. 15 vuotta varmaan vierähti aika lailla näyttelijäntyöllisesti, muutamia
juttuja lukuunottamatta, niin tein oikeestaan telkkarihommia vaan. Niitä tuli
aina, mulla oli yks telkkarisarja kesken sillon ku mä ajoin sen kolarin, ja
sitä vähän muokattiin sitä käsikirjotusta ja..
Mä oonkin nyt
menossa just Hovimäen kakkoskauden alussa..
Aijaa joo, joo, no sitten sitä jatkettiin, siinä oli
sitten vähän stunttia kaverina. Saatiin mut ulos sairaalasta, ja sitä jatkui
vielä siinä vuoden ja sit tuli jotain uutta televisiosarjaa tarjolle. Niitä
tuli tasaseen tahtiin. Ja sit teatteriin ohjailu, ohjailin jotakin siinä..itseasiassa
Hämeenlinnaan oon tehny ensimmäisen ohjauksen, olikohan vuosi -99.
Ja nyt muutama vuosi sitten aloin taas tekemään enemmän
näitä näyttelijän hommia. Ajattelin että jossei tee paluuta lavalle, niin sit
se on kohta myöhästä. Elokuvaohjaaja ja näytelmäkirjailija Heikki
Huttu-Hiltusen kanssa tehtiin ensimmäinen monologi 2013 Kansallisteatteriin.
Siitä pari vuotta eteenpäin tehtiin toinen, ja vielä on kolmas tekeillä. Ne on
tuolla Kansallisteatterissa aina enskarissa ja sieltä sitten lähdetään
liikenteeseen. Kyllä näistäkin nämä kaksi ensimmäistä on vielä hengissä, että..
Mutta tuota siihen kysymykseen vastaten, niin en minä tuohon osaa vastata. *molemmat nauravat*
Näyttelijähän kuitenkin on jossakin määrin aina niinkun
roolin edessä ja takana ja oma henkilö, että tekipä minkälaista venkulaa tai
tragediaa tai mitä tahansa, niin ainahan se on tehtävä oman itsensä kautta.
Mulla se nyt vielä korostuu tähän pyörätuoliin, tätä ei pakoon pääse, että sitä
pitää vaan härskisti käyttää sitten hyväkseen. Mä siihen varmaan tämmöstä
loputonta opintoretkeä teen koko ajan, että miten sais revittyä kaiken
mahdollisen irti. Se on niin vahva elementti kuitenkin, että kun sä tuut
lavalle pyörätuolilla ja sit siinä on semmonen niinkun toinenkin konteksti
vielä olemassa, että ”toi on oikeasti siinä”, että sitä ei tarvii sen kummemmin
siinä näytelmässä sanoa tai muuta, kun kaikki sen jotenkin tietää. Paljon
semmosia asioita, mihin on ihan turha keskittyy, koska ne on siellä jo
olemassa.
Mutta muuten, ihan normielämässä, perheenisä, aviomies,
täällä Tampereella asusteleva ukkeli. Mukana menossa omalla tavallaan.
Tämmöstä. Hyvä kysymys, mutta vastausta mulla ei siihen oo.
No miksi teet sitä,
mitä tällä hetkellä teet, näyttelet?
No varmaan se on, niin kliseiseltä kun se kuulostaakin,
niin kyllähän sen täytyy joku intohimohomma olla, et se on aikoinaan päässy
niin pahasti purasemaan. Mä oon varsin vanhalla iällä alkanut, siinä
parikymppisenä armeijan jälkeen vasta kiinnostunu koko touhusta ja.. Tai siinä
vaiheessa tajunnu, että hei tästähän vois ihan oikeesti tehdäkin ammatin, ja
ehkä mä en tässä jäis ihan huonoksi tai keskinkertaiseksi, ja saanu siitä hyvää
palautetta ja huomannu, että tää vie mennessään. Vaikka noita kolhuja on tullu
ja siipeensä saanut muuten, niin sitä ei oo pystyny pyristelemään irti sitten.
Sen on joskus hyväksi havainnu ja.. Toki sitä vois jossitella, että oisko
pitäny ruveta jotain muuta tekemään, mutta se on taas sitten eri asia.
Onks ollut ennen
kun näyttelit, ennen armeijaa joku muu mikä on ollu sillon nuorempana haaveena,
tai lapsuuden toiveammattia?
Ei sen kummemmin mitä nyt lapsilla aina on,
maanviljelijästä astronauttiin, että vaihtelee sillä välillä. Mutta tota ei, jotenkin
mä luotin siihen että kyllä se löytyy sitten siinä. Toisaalta ois hienoo jos
tietäis jo sillee hyvinkin varhaisessa vaiheessa, ei siinä mitään, monethan
tietää jo.
Sen on joo itekin
huomannu, että on luullu jotain että ”tämä on se”, mutta sit toteaa muutaman
vuoden kuluessa vaikka että kun opiskelee enemmän, että ”ei se muuten ookaan
se”.
Niin, niin. Kyllähän elämä niin kokonaisvaltainen juttu
on, että kaikkihan jollakin tavalla tukee toisiaan. Että en kyllä yhtään kadu
niitä hanttihommiaikoja, mitä on ennen opiskeluja tehny. Mut siksihän sitä
tekee, voihan sitä purkaa isommakskin, että kyllähän tässä nyt on kaikenlaiset
mahdollisuudet vaikuttaa, vaikuttaa niillä jutuilla mitä on tekemässä. Että
eihän se nyt tietenkään oo pelkkää näyttelijän työtä, vaan ite aattelee
jotenkin vähän niinkun laveemminkin jo taiteilijuutta tai muuta. Mihin sitä
kenties sitä osaamistaan tai välinettä käyttää. Mutta jokainen käyttää siihen
minkä hyväksi havaitsee.
Mitkä on sitten
ollu sellasia tärkeimpiä oppeja elämän varrella? Niinkun työn puolella, että
onko ollu sellasia konkarinäyttelijöitä vieressä keltä ois saanu imettyä oppia,
tai..
No kyllähän sillon nuorempana tietenkin
teatteriopiskelija-aikoina vahvat opettajapersoonat oli semmosia joitten kans
tietenkin jako mielellään ja otti niiltä. Kari Heiskanen oli meillä sillon
tavallaan niinkun ehkä eniten vaikuttamassa meillä siihen, loppupuolen
opiskeluihin. Sitten kun mä tulin tohon Työväen teatteriin, niin mä sain Kalle
Holmbergin kanssa tehä muutamia juttuja. Sillä on varmaan aika suuret vaikutukset
ollu, sillä tavalla et miten rytmikkäitä, hyviä teatteriesityksiä tehdään.
Mutta kyllähän oppina käy kaikki muukin, muukin tässä
elämässä. Ei ne oppi-isät tarvii olla sitten siellä, tai äidit, tai henkilöt,
pelkästään sen työn puolella. Mutta mä koen kyllä välillä tehneeni ite niin
hirvittävän vähän. Yli 20 vuotta on valmistumisesta, nii enhän mä oo vielä
tehny mitään. Johtuen tietenkin omista kommelluksistani, mutta tota niin,
jotenkin mä yritän ajatella että mulla on ne opettelut, oppimiset ja tekemiset
edessäpäin. Oon tämmönen vähän niinku omasta koulustaan valmistunu teatterin
tekijä. Ehkä se myöskin pitää sitten vähän niinkun virkeänä että, sanotaanko
näin. Ehkä pitää palata tohon vähän ajan päästä kun mieli kirkastuu, että mitä
voitais sanoa oppimisen paikoiksi.
Toki mun aikaan se pyyhkästiin neljässä vuodessa
Teatterikorkeakoulu läpi ja, sanotaanko että kaks ensimmäistä vuotta oli
semmosia, oikeastaan kolmekin, että sitä vaan niinku janos, ainaki tämmönen
pystymetsästä tullu kaveri, että ”antakaas mulle kaikki työkalut, opettakaa
mulle kaikki mitä tässä tarvitaan”, laulamista, puhumista, liikkumista. Että sellasta
hyvin konkreettista käsikassaraa kaipas siinä koko ajan. Sitten alko vasta
jossain siellä kolmannen vuoden kynnyksellä miettiä, mikä ois se joku
ominaistapa itsellä esiintyä tai tuota niin, tehdä juttuja.
Mutta sitten noi monologin teot on ollu kyllä semmosta
tota, ne on ollu opettavaisia, niissä on joutunu hahmottaan sitä dramaturgista
kokonaisuutta, ja sitä niinkun että miten se katsoja pidetään ainakin se
tunteroinen näpeissään. Miten sitä asiasta siirrytään toiseen, ja.. Niitä voi
sanoa semmosiks opettelun ajoiks kyllä. Ja sitten kun on ite ollu tossa
Näyttelijäntyön laitoksella täällä Tampereella opettamassa sitten
näyttelijäopiskelijoita monologin teosta, siinä on joutunut taas punnitsemaan
omat, omat hyväksi ja huonoksi havaitsemansa asiat uusiksi että.. Tavallaan
miten kannustaa toista sitten tätä tekemään, omalla hyvällä tavallaan. Vähän
semmosta, tutkimusretkeehän tää on koko homma tavallaan. Siitä lähtien kun
saadaan se paperi kouraan ja aletaan kattoo että mitä tässä tapahtuu, pitäs
yrittää olla silmät ja korvat auki joka suuntaan. Hauskaa, hauskaa hommaa.
Välillä vähän työlästä, mutta mikäpä ei ois.
Sitten tämmönen
pieni itsekehun paikka. Missä asioissa koet olevas hyvä, tai loistava?
En varmaan missään. Ei mulla oo mitään erityistaitoo. Mutta
kyllä mä tota sillain että, ehkä sen takia justiinsa, että nykyään ei enää
oikein oo mikään tanssijakaan, enkä ikinä oo ollu mikään laulajakaan, niin
musikaalivedot ja muut mulla on jääny hyvin vähäisiks uran aikana, niin mä oon
aina joutunu keskittymään vähä niinku tekstiin ja suomenkieleen. Ja semmoseen,
että sitä mä yritän aina, aina joka kerta mitä on tekemässä nii siitä yrittää
tehä sen lempilapsensa sillä hetkellä. Siitä työstä justiin, sitä tutkia ja
miten sen sais sanottua niin, että.. Mä yritän aina pitää mielessä, että kuinka
kun alkaa jotain tekstiä tekemään, että miten mä kertoisin tän jollekin
toiselle, että ne ajatukset tulis sieltä perille. Sanotaanko että, en sano
olevani siinä hyvä, enkä loistava, mut että se on yks kaikkein suurin
mielenkiinnon kohde.
Sitten muuthan mua aina mielellään haluaa käyttää myöskin
siellä liikkuvana elementtinä, siellä tuon tuolin kanssa ja mukana, koska ne
näkee siinä jotakin mielenkiintosta mitä minä en taas näe. Joskus jopa
tämmöseen kiusan tekemiseen, että mä pyörin siellä jaloissa mutta..mutta
mutta.. Uskottavahan se on sitä mitä muutkin sanoo, palautetta otetaan aina
vastaan. Että jos joku kokee sen mielenkiintoseksi, niin miksei. Ja jos
ajatellaan tätäkin katukuvaa, tässä ollaan asemalla, niin mä oon nähny tuolla
jo kaks ihmistä pyörätuolissa, yks sokee meni tosta justiinsa, yks on kepeillä
tossa, ja tosta meni äsken yks poika avustajakoiran kanssa sähköpyörätuolilla..
Täähän on niinku, koko katukuva on jos jonkinnäköstä klinkkaajaa ja vemppaajaa,
ja kellä on menny pää ja kellä jalka, kellä selkä, miksei sitä veis sinne
lavallekin. Tottakai pitää aina ollu joku, jonkunlainen kulma, että miten siitä
otetaan se irti mitä siinä on niinku tarpeellista, mutta..käytetään sitä
röyhkeesti sit hyväkseen.
Tänä päivänä on
hienoa, että voidaan käyttää. Varmasti on ollu kauan sit aikoja, jolloin ei ois
tullut kysymykseenkään..
Voi olla joo. Ja tota, onhan kyllä aina siipeensä saaneen
ihmisen näytteleminen, se on aina semmosta, ne on niitä briljeerauksen (loistaa esiintymisellään/taidoillaan) paikkoja näyttelijälle, että niillähän ne pokataan ne noi isotkin
palkinnot leffafestareilla ja muuta. Että joku on jotain aivovammaista tai
keharia tai onnettomuudessa halvaantunutta tai muuten vaan, sodassa reiän
päähän saanutta päässy näytteleen, niin eihän se, ihmisiä elämässä siinä missä
muutkin. Mutta joo, sanotaanko nyt näin. Ei oo kyllä mitään, en uskalla mennä
mitään sanomaan missä olisin hyvä tai loistava. (Tämän Pekka sanoo
virnuillen ja naurua äänessään.)
Entäs tämmösiä
sitten, että ei-niin-hyvä tai -loistava, tai kehittymisen paikkoja?
No varmaan niinkun ihan kaikessa, ihan turha luottaa mihinkään..
Se on tota, on joitakin asioita mitä tietenkin voi käyttää, on hyväksi
havaittuja, ja ne liittyy monesti enemmän tekotapoihin ja jäsentelyyn,
tämmöseen mistä välttämättä ei katsojan tarvitsekaan tietää yhtään mitään.
Harjotteluun vois aina keskittyä vähän niinkun erilailla ja hakea eri
harjottelumuotoja, ja sillä tavalla. Kyllähän näyttelijän pitäs olla koko ajan valmis
uudistumaan, ja pysymään ajanhermolla.
Mikä sulle on sit
työuran aikana ollu palkitsevinta, mitä sä oot tehny?
Minun urani aikana niinkö.. Jaa-a. No sieltä on hirveen
vaikee lähtee semmosia yksittäisiä juttuja penkomaan, mutta sanotaanko tähän,
että viime vuosien kokemuksena oli semmonen kun mä sillon 2013 lähin sitä
monologia tekemään. Et se oli tavallaan, niinkun se oli mun comeback
näytelmälavalle. Niin tuota, se on nyt tuottanut semmosta tulosta että nyt
mulla on, et se ei jääny vaan marginaalijutuksi et pyörätuolissa oleva
näyttelijä tekee jutun, joka peilaa jonnin verran hänen omaakin elämäänsä ja
muuten vaan. Sen jälkeen, sitä niinku pysty tekemään täysverisen
teatteriesityksen siihen, pysty välttelemään sillä tirkistelyt ja
sosiaalipornot ja muuta. Se nyt on, ihan hyvänä roolisuorituksena, joka on
sitten poikinut töitä isompiinkin, esimerkkinä tää Hämeenlinnan juttu, ja mitä
nyt on, tulevaisuudessakin tulee olemaan, että että.. Pystyy hyppäämään tuonne
muiden sekaan. Koska eihän meitä nyt niin hirveesti tässä Suomen maassa oo,
pyörätuolilla liikkuvia näyttelijöitä. En ihan hätäseen muita tiedäkään, se voi
toki olla minun tietämättömyyttänikin.
Koska kyllähän siinä äkkiä voi tulla niin että no, että
tehköön niitä omia juttujaan ja esiintykööt toisille pyörätuolilaisille tai
jotakin vastaavaa. Oikein niinkun rumasti ajateltuna, marginaalitekemisestä
semmosesta, mutta eipä tuota.. Se juttu niinkun laveni semmoseks sitten, että
nyt mul on mahollisuus tehä tuolla tavallaan niinkun normaali freenä, tuolla
muiden seassa. Toki sitä ois voinu jo aikasemminkin tehdä, mut en mä tiedä mikä
siinä sitten.. Tässä nyt oli kaikkee, kaikkee muuta. Se sillain ajottu, kun mul
on poika syntyny 2006, niin mä ajattelin että sitten mä lähen teatterihommiin
takas ku se menee kouluun. Ja se oli just niinku se meni. Samana syksynä kun se
meni kouluun, niin samana vuonna hyppäsin lauteille sitten, sillai ajottu se
touhu. Ajattelin että oon niin pitkään kotona, mitä jossain kuvauksissa sillon
tällön, semmosta hommaa mutta..
Onks sitten tossa
työssä, niin ootsä kokenu tämmösiä vaativia juttuja, et enemmän ton pyörätuolin
kanssa, vai sitten tavallaan niinku henkisellä puolella jotain esteitä tai
vaativia juttuja?
No varmaan sekä että. Mutta tota, kyllä sillai niinkun
tämän kanssa pärjää, vaikka sitä jotenkin on yritettävä olla mahdollisimman
vähän semmosia ajattelematta. Että niiden täytyy olla vaan semmosia ohimeneviä
ajatuksia ja semmosia, että ne tulee ja menee. Mutta niitä varmaan tulee
ihmisille, olipa tuolissa tai ei. Ja onhan se liikkuminenkin välillä, että
miten päin sitä.. Varsinkin tuolla kuvauksissa ja muuten, siellä kyl mennään
puroissa ja portaissa ja muuta, ukot repii yhtä istumaan kannon nokkaan ja
miettii, miten saadaan se siihen. Ei nyt mitään vaijereita oo ikinä tarvinnu
viritellä, mutta on mua perässä revitty ja olalla kannettu *naurahdus* jos johonkin paikkoihin, että on saatu pakkasessa joku
kohtaus tehtyä. Tai hevosella ajettua pitkin peltoa, eikä oo ukoilla mitään
tietoa että pysynkö mä siellä lavalla vai en, että kumpi tässä tätä kohtausta
vie, ajaja vai hevonen. Mutta sitten filmillä se on näyttäny ihan
kohtuulliselta, niin sittenhän me on siinä onnistuttu.
Mutta joo, kyllä varmaan niinkun sillon nuorempana, kun mä
olin alta kolmenkymmenen kun se kolari tapahtu ja jos silloin ois jotenkin.. Ehkä
sitä piti kypsytellä sitä ajatusta, että pyörii tuolla tavallaan isossa
ryhmässä mukana jossain näytelmässä, niin sil oli joku, emmä tiiä, emmä ehkä
puhu.. Pitääkö se jollakin tavalla sitten perustella se, että joku on siellä
tuolissa? No ehkä itselle tarvii, että tarvii löytää joku backstoori minkä
takia näin, ettei siitä tuu mitään vallitsevaa kysymystä katsojille. Mut ei
siitä tavallisesti tuukaan, että en mä tiiä miten sä koit tossa Hämeenlinnan
jutussa? Toki se komppaa siihen rooliin, mut veteraanihan nyt vois liikkua
vaikka mopolla siellä.
No siis se sopii
jotenkin siihen niinkun tosi luontevasti.
Nii-in. Mut en mä oikeestaan ikinä oo tehny semmosta
roolia, että se ei ois sopinu. Ja on kuitenkin ollu paljon juttuja, missä sitä
ei niinku ikinä juonellisesti kerrota. Että jos lähestytään sitä asiaa oikeasta
kulmasta ja muuta, niin ei sitä myöskään katsoja kysele. Ja se liittyy varmaan
siihen että kyllä me nähdään koko ajan katukuvassa ihmisiä.. Toki onhan
olemassa ihmisiä joita kiinnostaa aina ensimmäisenä, miten sulle on käyny noin
ja muuta että, sehän on aina se kysymys number one.
Käytännön elämässähän se on, siinä on kuitenkin niin
paljon muuta että eihän sitä tuu mietittyy. Tokihan se on semmonen asia mitä
pitää sillon tällön päivittää, että hetkinen hetkinen, oisko tässä asiassa
jotakin mietittävää mutta kun ei siinä loppujen lopuks ole.
Sit tota, sä oot
muutama vuos sit sanonu yhessä haastattelussa, että sillon ei ainakaan ollu
mitään semmosta tiettyä roolia tai mitään, minkä sä haluisit tehdä. Onko nyt
vuosien aikana tullut semmosta roolia tai produktioo, missä haluisit olla
mukana?
No tossa yhen kollegaohjaajan kanssa suunniteltiin vuosi,
pari takaperin että ois Huijari, saituria ruvettu tekemään. Mietityttäny se, se
ois ollu kyllä mukava tehdä mutta se sillon vähän kariutui se touhu, mutta
katotaan. Toki se pitäs laittaa ihan uusiksi ja päreiksi se koko teksti, mut
siinä on niin veikeesti siitä ahneudesta ja rahasta ja semmosesta. Emmä oikeen
tollai pysty, nyt ei kyllä sillee mikään kummittele kuitenkaan niin vahvana,
että se ois niinku pakko. Toi on aika pitkään nyt pyöriny mukana. Mut en oo
ikinä ollu semmonen, että haluisin tehdä Hamletia tai tämmösiä, ei ollenkaan.
Et aina se mikä on tekeillä, se on tavallaan se lempilapsi ja tärkein.
Nyt oon tonne Kajaanin runoviikoille tehnyt tota Pentti
Saarikosken Hämärän tansseja. Parin viikon päästä ois siellä enskari, niin
nytten on huomannu että siitä on tullu semmonen niinku päämielenkiinnon kohde,
se mulla koko ajan pyörii päässä ja siin on meillä työryhmää, muusikoita ja
tanssijatkin siinä mukana.
Onks tietoo jo mitä
sit noiden runoviikkojen jälkeen, tai tän Hämeenlinnan jälkeen?
Meil on se trilogian kolmas osa tosta meidän
monologihommelista tulossa ton Heikki Huttu-Hiltusen kanssa. Sitä meidän täytyy
varmaan syksyllä alkaa sitten työstää. Se tulee todennäkösesti vuodenvaihteen
jälkeen tohon Kansikseen. Tai tuleekin, mutta meillä on vähän semmosta
tilahommaa, ja.. Mä oon siellä Lava-klubilla aina esiintyny ennen, mutta nyt
ois tää kolmas hauska tehä sinne semmoseen niinku ihan kunnon teatteriboksiin.
Sais ehkä vähän ääntä ja valoo vahvemmin mukaan siihen. Ja sitten on tossa
semmosia pieniä keikkoja, jotka kulkee koko ajan mukana. Semmosta
henkilödokumenttia oon tekemässä, ja sitä kaks, kolme vuotta kuvataan
eteenpäin. Ja yhen monologin ohjaan.
Sit mulla on ollu semmoset Hurma-monologifestarit,
festivaalit tuolla, Teatterikesän aikaan siinä elokuussa. Kyllähän niitä tässä
järkkäilee ja kattoo, että montako päivää niitä siellä pitäs. Yrittäny sinne
saada kuitenki aina sen ajan kuumimmat monologit, että mitä on, niin aina siel
on porukkaa ollu. Onko ne seittemännen vai kaheksannen kerran sitten nyt. Tommi
Erosen Ihminen! on tulossa sinne, ja Heidi Heralan Peilinpitelijä ja varmaan
Reimaluodon Taisto tulee tekee sen, mitä se tekee Runoviikoille aina. Sitten
tuo Maippi tuolta Hämeenlinnasta, Maiju-Riina Huttunen, sille mä ohjailen sen
oman tekstin. Et siinä se se taitaa olla. Ne on hyvät festarit, tuu sinne
sitten. Siellä on hauskaa.
Onks sit joku
sellanen rooli, minkä sä oot tehny ja mihin ois joskus kiva palata? Ei ehkä
pitkäks aikaa, mut niinkun kokeilla nyt. Et haluaisko tehdä jonkun roolin toisella tavalla, tai oisko nyt lisää
annettavaa johonkin?
Hmm, jaa-a. Tota mä oon miettiny monesti, joskus Työväen
teatterin aikoina sillon kun monologin maailmaan ensimmäisiä kertoja kunnolla
tutustu, niin Dario Fon tekstejä jos tässä parinkymmenen vuoden pikku viiveellä
pamauttelis niitä uusiks tuolista ja kattois, miten se lähtee siitä lentoon.
Sillon ku olin esittämäs, se on niin tota nopeeta ja vikkelää, kattois miten
sellanen jotenkin, semmosia roiseja, roiseja hahmoja ja vetoja et haluis
kokeilla. Mutta voihan se olla että mieluummin menee eteenpäin. Jättää ne
hyviksi muistoiksi ja yrittää poimia niistä ne hyvät puolet mukaan sitten.
Se on vähän sellasta että niitten menneitten miettiminen
näitten roolienkin kohdalla, että vaikka joku on joskus oikeen niinku hyväksi
havaittu, tai vaik ois jotain roolia vähän ikävä tai muuta, niin ei oo
oikeestaan mitään taikaa et toimiiko ne enää. Se on ollut sen aikansa lapsi
sillon, ja se on siihen kokonaisuuteen sillon kasvanu, ja lähteekö se sitten
lentoon enää. Se voi olla ettei se lähde. Että mieluummin antaa pääkopan
raksuttaa siihen malliin, että vaikka meniskin heikoille vesille tai jäille, niin
mitähän uutta sitä kokeilis ja opettelis. Et sitä ois niinku hauska esittää, ja
siitä tulis onnistumisen tunnetta niin itselle, kuin katsojillekin, että ehkä
niin päin kuitenkin.
Vähän niinku elämässä
ylipäätään.
Niin, ja sit tää aika muuttuu kuitenkin niin aina täs
ympärillä. Että se on vähän kun että katellaan vanhaa tv-sarjaa tai vanhaa
viihdeohjelmaa tässä päivässä, niin ei ne kaikki oo ihan aikaansa pitäny.
Joistakin jutuista toki tulee aika ajattomia, mutta mun mielestä ne on enemmän
tuolla tekstin puolella. Jotkut tekstit on semmosia, että niihin se aika ei
niin pure.
Onks sit mikä
semmonen, mitä sä teet näyttelijäntyön vastapainoks? Sulla on perhe ja poika,
onks sellanen pojan kanssa touhuaminen vai joku semmonen?
No joo, ihan perusarki joo. Ja jonkun sortin rakentaminen.
Kotina semmonen iso vanha kansakoulu, minkä mä remppasin.. Älä kysy miksi, en
enää muista. *naurahdus* Mä sitä
seittemän vuotta purin, sit kolme rakensin. Se on muka ollu jo kuus, seittemän
vuotta valmis, mutta eihän semmonen paikka ikinä oo valmis. Koko ajan joku
nurkka levällään. Niitä yritän siellä taiteilla sitten kuntoon.
Mutta onko se vastapaino, emmä tiedä.
Emmä nyt niin hirveen etsimällä etsikään mitään vastapainoo, että oisko sitten
niin että tää työ on niinku vastapaino kaikelle muulle. Se voi lähtee siitä
ajatuksesta, että sillä on mun kohdalla ainakin niin semmonen, ehkä vähän liian
raa’asti sanottuna, semmonen pelastava vaikutus että.. Taitaa niin olla kuitenkin,
et mitä enemmän mä teen näitä hommia ja töitä, niin sitä helpompi mulla on
olla. Mut toki kaikkee pitää olla niinku sopivassa balanssissa.
Nyt mulla on oikeestaan moneen vuoteen ensimmäistä kertaa
tämmönen kokeilu, että mulla on monta pientä hommaa päällekkäin. Ei
pitkäkestosia, eikä mitään mahdottomia eikä muuta, mutta kuitenkin on. Ja mä
oon monesti vaan keskittyny sillee, että mä teen yhtä hommaa kerrallaan. Nyt mä
teen montaa pientä, mutta ne todennäköisesti jokainen niinku vaikuttaa vähän
toisiinsa koko ajan. Mutta ne on niin samankaltasia, et sillä ei oo mitään
väliä. Et mä annan tavallaan luvan, sen että ne saavat vaikuttaa toisiinsa.
Mutta tota, ihaillen vaan voi katsoa semmosia ihmisiä,
olipa ne työssä missä tahansa, jotka voi hyppiä viiden, kuuden asian keskellä.
Ja saada ne kaikki aikaan, aina pystyy resetoimaan itsensä tekemään just sitä
hommaa minkä äärellä ovat. Tähän asti tää kokeilu on ihan hyvin onnistunu.
Huomaa vaan et pikkusen on niinku aikataulullisesti koko ajan jäljessä. Ehkä
tää kevät auttaa, päivät on pitkiä ja..
Mitäs sit, jos sul
ois ihan riittävästi aikaa? Mitä sä tekisit, onko mitään semmosia unelmia mihin
tarttis paljon aikaa? Vai hoitasitko vaan töitä riittävällä ajalla?
Paljon aikaa.. Jaa-a..
Eiköhän mul oo aikaa ihan tarpeeksi. Emmä oikeen uskalla lähtee ton kanssa
liikenteeseen, noi on aina noi entäs jos-hommat semmosia.. Mutta toki voi
leikitellä semmosella ajatuksella, oishan se nyt hauska ton kameran kanssa
vähän pyöriä. Sen kanssa kun on tullu tehtyä kuitenkin joitakin vuosia töitä,
niin vois siihen uudelleen perehtyä, kattoa löytäiskö jonkun oman näkösensä
jäljen tehdä. Oli se tyylilaji mitä tahansa, mut kuitenkin. Kalusto keventyny,
ja tullu jo suht koht uudeksi ja muuta. Jos sitä kokeilis.
Niin, ja voihan se olla et yhtäkkiä ei oo niinku yhtään
mitään. Niin se on ainakin mun tapauksessa aateltava niin, että jos ei pyydetä
töihin johonkin muualle niin se on ruvettava ite niitä keksiin. Mä oon semmosen
lomautuksen uhan alla koko ajan, mutta sitten on aina toi monologien viidakko,
johon on hyvä palata. Niissä pääsee tekemään justiinsa sitä, mitä monesti se
näyttelijän työ on hyvinkin kirkkaimmillaan.
Nyt on ainakin semmonen vaihe jotenkin hommissa, että
kaikki on pikkusen niinku alkutekijöissä. Toki tässä kesällä tulee jo valmista,
mutta mitäs sitten ens vuonna ja sitä seuraavana ja muuta, et.. Että jos ei oo
mitään, niin sitten mä meen muuraamaan pihasaunan seiniä. Ne ainakin oottaa
siellä.
Niinhän se on vähän
joka alalla, et pätkätöitä, pätkätöitä ja..
Niin se on, se on jotenkin ajan henki nyt semmonen, että
ihminen saattaa seikkailla elämänsä aikana hyvinkin monennäkösissä hommissa
monissa paikoissa.
Tää seuraava on
aika syvällinen ja laaja kysymys, että mikä on sun elämäntehtävä tai lahja
maailmalle?
Emmä tiiä kyl, lahja maailmalle.. No en ihan noilla sanoilla
koe sitä, enkä ole oikeen minkään asian puolesta, niinku mikään esitaistelija
luonteeltani. Mutta onhan se tietenkin aina hauska, ja varsinkin jos saa
semmosta palautetta, että joka voimistaa sitä tunnetta, että kävipä miten
tahansa, vaikka käy yhä hankalaa kun minulle, kuitenkin Suomen tapaisessa
maassa vielä ainakin on mahkuja pitää intohimoistaan tai ammatistaan tai niistä
kiinni. Toimia jonkun näkösenä, käytän niinku vääriä sanoja, esimerkki tai
malli tai vastaava, vaikken semmonen ole. Mä en oo tuolla oikeen eturivis ja
kaikkee, muuta kun työni kautta sillai niinku saattaa semmosen kuvan saada.
Kuitenkin kannattaa pitää siitä kiinni mistä tykkää, niin pitkään kun vaan on
mahdollista. Vaikea kysymys. Mutta ei mulla mitäänlahjaa oo luovutettavana
valitettavasti.
No millaisen
elämänohjeen antaisit nuoremmalle itsellesi?
Nuoremmalle itselleni.. No ehkä joo, tekis mieli sanoa
että älä hätäile. Älä hätäile oikeen minkään kanssa, kun ei se.. Se on se
aikakäsitys sillon nuorempana jotenkin ihan toisenlainen kuin nyt. En oikeen
tiiä missä vaiheessa se sitten muuttuu se aikakäsitys vai kehittyykö se koko
ajan. Mut kyllähän sitä niin vaistolla on vetäny, että joskus niinku tuntuu
olevan niinku hirvittävänkin kiire johonkin, et täs ei oo enää kun muutama
kuukausi, vuosi tai kaks aikaa tehdä tämä ja sitten aikaikkuna sulkeutuu.
Paskan marjat. Tavallaan ei oo koskaan ihan toivottoman myöhästä. Mutta se on
semmonen, sehän kuuluu nuoren ihmisen elämään, kaikki mulle tänne heti-meininki
että.. Turha mun on sitä nuorempaa minääni neuvoa, ku ei se ois kuunnellu
kuitenkaan. Se jo luuli tietävänsä, miten tää homma menee. Ois pitäny olla, ja
niinku pitikin loppujen lopuks joku muu joka kokemuksen syvällä rintaäänellä
sano että semmosta se on, kun et kuuntele. Mut hyvä kysymys, hyvä kysymys. Tota
sais ehkä useemminkin miettiä.
Entäs mitäs sit
vanha sinä antais elämänohjeeks tämänhetkiselle sinälle?
En tiiä, se on varmaan jo niin huonossa kunnossa. *naurua* Mitähän se semmonen vois.. Ehkä
se sieltä jotakin yrittäs vähän samantapasesti toitottaa. Ehkä vähän niinku et
anna mennä nyt, ei tätä loputtomasti ole tätä mukavaa. Se on sen verran
tuntematon kaveri, etten vielä tiedä mitä se aattelee. Mikä on sitten se vanha?
Onks se eläkeikä vai siitä yli? Vai onko se jo ens vuonna?
Sekin on vaikee
sanoo.
Niin. Kyllähän sitä välillä tuntee jo vanhaks ittensä
nytkin. Sitä vaan kun ei myönnä ääneen, on kaikki ihan hyvin.
Sitten tämmönen,
että mitä hyvää ja kaunista koet tässä hetkessä? Elämässä tässä hetkessä.
No joo, kyllähän se vääjäämätön tosiasia on, että toi oma
jälkikasvu, sen kasvaminen ja koko se härdelli, mikä pyörii siinä ympärillä.
Heidän sukupolvensa, onhan se hauskaa katsottavaa. Niillähän on ihan uudet
jutut, ja intohimot ja mielenkiinnon kohteet. Mut siinä näkee jotenkin, siellä
niitä positiivisia muutoksia on enemmän ku negatiivisia kuitenkin. Tietenkin on
tapana tarttua siihen, että mikä siellä on niinku muka huonommin, ku meillä
siinä kymmenen ikävuoden iässä on ollut. Mutta tota, onhan se kiva nähdä että
kyllä niillä niinku, että mahdollisuuksia on kyllä varmasti, tehdä tota..
Mä oon aina ollu kiinnostunut tavallaan niinku tieteestä
ja sellasesta, joka on niinku hyvinkin lähellä taidetta, tai molemmat menee
kulttuurisanan alle kaikkinensa. Urheilutieteet, taiteet, ne on mulle semmosta
kokonaismössöä josta on hyvä tota, hyvä ammentaa.. Mikä se kysymys oli?
Mitä hyvää ja
kaunista koet tässä hetkessä elämässä?
Niin niin. Niin mä en oikeen henkilökohtasella tasolla
osaa, kuitenkin yleisesti kattoo tätä maailmaa. Että mahdollisuuksia on vaikka
mihin. Kuka tahansa voi pyyhkästä vaikka kotitarvikkeilla pitkän elokuvan,
josta saattaa tulla ihan hitti. Sehän on mahtavaa semmonen. Tai kuka tahansa
voi keksiä, tehdä jotakin ihan mieletöntä, joka jollakin tavalla mullistaa
jonkun aikakauden. Toki semmosta niinku laaja-alasempaa, filosofista osaamista
ei nyt välttämättä enää oo niinku antiikin aikoina, kaikki on niin
sektoroitunutta ja spesifioitunutta, mutta mitäpä sekään haittaa. Sieltähän
sitä osaamista löytyy sitten. Mutta enemmän näen kyllä hyvää ku huonoa. Aikahan
on semmonen, että hirveesti nähdään uhkakuvia ja huonoa, ja sortuu siihen
itekin välillä, myönnettäköön. Mut eiköhän täällä nyt enemmän eletä niinku
mahdollisuuksien aikaa.
Sit tähän loppuun
vielä, haluaks sä kysyä multa jotain?
Sulta jotain.. Hmm. Mikä sulla on tota niinku, miks sä
koet teatterin katsomisen ja näyttelijöitten haastattelun tekemisen
mielenkiintoseks? Tai miten se on syntyny se mielenkiinto siihen? Onks se tullu
siitä, et sä oot käyny niin paljon kattoo teatteria tai..?
Mä en ees koe, et
mä oisin viel ees käyny paljon. Et oikeestaan siit on vast muutama vuos ku mä
kävin kattoo Helsingissä Tarzanin. Sit
viime keväänä siellä Vampyyrien tanssi, sekin musikaali. Et enemmän musikaalit
on mun juttu. Se teidänkin, kun siinä lauletaan niin se kiinnosti paljon niinku
sen takia.
Ja sit tosiaan kun
on lukenu Tallen haastatteluja, sekin tekee vähän omalla tavallaan niitä. Sit
mäkin halusin kokeilla et milt se tuntuu. Toisaalta tää on vaan toiseen
ihmiseen tutustumista, mut sul on ne valmiit kysymykset siinä, minkä pohjalta..
Joo, niin. Et tässä sillai niinku eletään uutta aikaa, et
tavallaan sä oot niinku löytäny esikuvan, tai jonkun jota seurata, niin tuota,
semmonen homma tai niinku tyyli niinku mitä ei ole aikasemmin ollu. Et ihan
uudelta puolelta, kyllä joo.
Kyllä. Ja etenkin
sit se teatterimaailma on semmonen, et jossain määrin on haaveena, että vois
joskus vaikka jossain harrastelijateatterissa olla mukana. Viime vuosina vaan
kaikki koulujutut ja muut on vieny niin paljon aikaa. Nyt kuitenkin kun on
valmistunut ja pikkuhiljaa työelämässä mukana, nii ehkä vois löytyykin se aika
sit siihen..
Onks teitä paljon tommosia tota, blogisteja? Teatterin
kimpussa olevia.
On meitä ketkä
kirjottaa esimerkiks näitä katsauksia, on useempi, mut haastattelijoita mä en
tiedä muita kun Tallen.
Joo, kyllä kyllä. Teitähän voi olla tulevaisuudessa
enemmänkin sitten. Siirtyy kunnon kritiikit sille puolen.
Ja yleisötyötähän
tääkin on tavallaan.
On on on, ja sitten niinku, koko pakettihan se on, et
eihän siellä pirukaan keskenään pyöri siellä lavalla, eikä katsojilla oo juuri
tekemistä keskenään, eikä tuota.. Nehän on semmosia yhteisiä iltamia, jotka
pitää jollakin tavalla saada rulettaan. Sitä on aika moni tutkinu, että mitä
siinä välissä tapahtuu. Missä vaiheessa se on, hyvinkin mikromaailmaan
saatetaan mennä siinä, että missä vaiheessa näytelmää tapahtuu jotain missä se
niinku loksahtaa, tai sit se on alusta pitäen semmosta railakasta, mitä se voi
olla nimenomaan musikaalin kohdalla. Tai missä on draaman kärki, nii se
yhtäkkiä onkin sinne yleisöön päin. Että siellä jokainen huomaa miettivänsä
omia juttujaan, omaa elämäänsä ja peilaa niitä roolituksia. Et sehän on niinku
jännä. Jännä tutkimus on siinä. Aihe jota kelpaa tutkia. Ei mulla muuta kysyttävää.
---
Paljon kiitoksia Pekalle, ja nähdään muissa jutuissa!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti