Kuka on Matti Leino kaikkien rooliensa alla?
Matti
on 29-vuotias, helsinkiläinen, paljasjalkanen helsinkiläinen täällä
oon siis syntyny, ja oikeestaan aina asunu täällä. Toki niinku
vierailujen puitteissa ollu myös ajoittain muissakin kaupungeissa,
mutta vielä toistaseks tän maan sisällä ja aina täällä on se
pääkallopaikka ollu.
Miten
sinusta on tullut sinä?
No
varmaan aika todellaki paljon kokemusten kautta, ja on ollu hirveen
tapahtumarikas elämä. On ollu hirveesti erilaisia ihmisiä ja
kokemuksia matkan varrella, ja aivan varmasti nimenomaan sitä kautta
ympäristön vaikutus omaan itseen on ollu suuri. Ja tota, varmaankin
väkisinkin se, että on ollu paljon eri taidevaikutusten alaisena,
että musiikkipuolella, ilmaisutaitopainotteisessa, tota, vähä
väärin sanoa että ilmaisutaitokoulussa mutta miten sen sanois
paremmin, ilmaisutaito- ja musiikkipainotteisissa harrastuksissa ja
kouluissa. Ja sitä kautta sen omaisten ihmisten ympäröimänä,
niin varmasti se ennen kaikkea tietysti.
Entä millainen
sinä olet?
No
mä koen olevani tosi avoin. Ja tuntuu, että vuosi vuodelta tuntuu
että niin ammatissa kun elämässä ylipäätään on paljon
opittavaa, joka on tosi kiehtovaa. Että tota semmonen, sanoisinko
ehkä semmonen peruspositiivinen, paljon ympärilleen
tarkastelevainen tapaus.
Miksi
teet sitä, mitä tällä hetkellä teet? Tarkoitan nyt siis näyttelyä,
en tätä haastattelua.
Niin
tosiaan näyttelyä joo. No tota, öö, se on kyllä semmonen
ehdottomasti intohimoammatti, niin kliseiseltä kun se kuulostaakin.
Mutta sen on myös huomannu, että monesti se on myös terapisoivaa,
tai terapeuttista myös se oma ammattikin siinä missä myös
tietysti ajoittain hyvin stressaavaakin. Ja kyllä se on semmosta,
että kun saa tehdä upeiden ihmisten ympäröimänä ja erityisesti
mielettömän kivojen työkavereiden kanssa sellasta työtä, mistä
todella pitää, ni se on myös monissa tilanteissa ollu paljon
mukavampi vaihtoehto, kun ehkä työn ulkopuolella sen hetkinen
tilanne.
Ja
miten sit niinku tässä ammatissa, nii on ihan mielettömän
kiinnostavaa päästä semmosten ihmisten nahkoihin mihin ei
välttämättä ikinä itse kykenisi, toimimaan vastaavanlaisilla
tavoilla tai kokemaan semmosia asioita, mitä välttämättä ei tuu
koskaan ite koettua, niin sen roolin kautta. Ja jotenkin analysoimaan
sitä miten eri tavoin voikaan ihmiset, tai tietysti myös eläimet,
ajatella. Ehkä tässä kyseisessä viimeisessä, tai toiseks
viimeisessä ensi-illassa tai tota roolissa niin, ehkä se nyt ei
niin vaikka aasi olikin, niin välttämättä sitä nyt ei rakennettu
niin ehkä et mitenhän aasi ajattelee nyt tässä näin.
Mutta
Tarzanissa esimerkiks se oli kyllä hirveen selkeesti eläinhahmo.
Terk, niin siinä haettiin siinä harjoituskauden aikana paljon että
miten ja kuinka paljon tuoda sitä ihmistä ja inhimillisyyttä
siihen, suhteessa siihen että se on eläin, apina. Ja sitä
palloteltiin ja mietittiin, ja näin, niin se oli myös tosi
kiehtovaa. Mut siinä ehkä ennen kaikkea sen fysiikan kautta
haettiin sitä eläintä siihen, ja sitten taas dialogeissa tuli se
inhimillisyys.
(Tässä
välissä juteltiin hetki aiheesta ”parempi myöhään kuin ei
milloinkaan”, kun itse kerroin että Tarzan oli ensimmäinen
Helsingin Kapunginteatterin musikaali jonka kävin ystävän kanssa
katsomassa, mutta vasta siellä esitysten loppupuolella, ja että
samoin kävi Vampyyrien tanssin kanssa. Matti taasen kertoi
Shrekistä, että moni luuli esitysten jatkuvan kevätkaudelle mutta
kun näin ei ollutkaan, saattoi kyseinen musikaali jäädä kokonaan
näkemättä.)
Jos
et sä näyttelis, niin mitä muuta tekisit? Onks ollu ikinä mitään
muuta kiinnostavaa?
No
mä halusin varmaan siihen saakka kunnes niinku tästä tuli selkee
suunta, niin mä oon halunnu, mä halusin lääkäriks mutta nyt
tietysti ollaan aika nuoren iän mietinnöissä, että kuinka
realistisesti sitä siihen suuntaan oli tähtäämässä, niin
tietenkin vaikea sanoa. Mutta että ylipäätään niinku ihmisten
auttaminen, ihmisen anatomia, molemmat on semmosia niinkun itseä
kiinnostavia asioita ja alueita, että ehkä se liittyis jotain,
jotenkin siihen suuntaan.
Mitä
aiot tehdä, kun kasvat isoksi? Aiotko pysyä näyttelyn puolella?
*naurahdus*..Kyllä
mä, en mä usko että tää, halusin tai en niin ei tää ikinä tää
osa-alue musta lähde mihinkään.
Vähän
syvällisempää. Mihin olet menossa ja miksi? Vähän tulevaisuuden
näkymiä, mitä kaikkea on luvassa?
Sä tiedät jo syksyn, mutta tiedäksä pitkällä tähtäimellä
tavallaan et mitä tulee olemaan ja..
Hmm..no
siis, hmm. Mä oon aina tähän mennessä tehny freelancerina ja
edelleenkin, siis freelancerina ei ollut tämmönen vinkkaus että
nyt oon jäämässä kiinnitykselle, vaan oon aina tehny
freelancerina ja tota se tarkottaa käytännössä siis sitä, että
niinkun hyvin pitkälti tiedän mitä mä tällä hetkellä teen ja
tulevaisuudesta ei oo mitään hajua. Se että kuinka pitkälle
tulevaisuuteen tietää se aina vähän riippuu, mutta harvemmin sitä
kovin pitkälle tietää. Toki tänä päivänä niin kiinnityksellä
kun missä tahansa ammatissa ei välttämättä kovinkaan pitkälle
ei tiedetä, mutta tota, mutta hmm..
Mä
oon ottanu hirveesti siitä aikasemmin stressiä, et mitä mä teen
ens vuonna. Mulle monesti on sanottu vaik et ”onpa nasta juttu toi
mitä sä teet tällä hetkellä”, tai et ”varmaan tykkäät tehä
tota” ja blaablaablaa, niin mun ensireaktio on monesti on aina
ollut se et ”nojoo, mut et en mä taas tiedä et mitä ens vuonna”,
et ensimmäisenä tulee aina se et mitähän sit tän jälkeen. Mä
oon hirveesti käyttäny energiaa siihen pohdiskeluun, että mitä mä
teen tulevaisuudessa. Eli periaatteessa mihin mä oon menossa.
Ja
nyt ihan oikeestaan ehkä viime vuoden aikana niinku, joo mä oon
tiedostanu kyllä sen et pitäs osata nauttia hetkestä, ja mä oon
päässy tekemään tosi upeita ja kiinnostavia töitä ja pitäs
osata nauttia niistä sillä hetkellä, mut se on helpommin sanottu
ku tehty. Et miten sen saa siellä päässä niinku naksautettua
siihen, mut viime vuoden aikana ei mikään yksittäinen syy tai
juttu, mut jossain vaiheessa mulla rupes tulee sellanen että nyt mä
niinku, tai oikeestaan tuli sellanen olo niinku et tässä on nyt
hyvä olla. Ja mä rupesin, opin olemaan murehtimatta siitä.
Tuli
semmonen olo niinku et eihän sitä kukaan tiedä et missä sitä
ollaan vaikka viiden vuoden päästä. Eihän sitä tiedä onks ees
elossa. Tai että eihän sitä tiedä vaikka halvaantuu, tai että
yhtäkkiä menettää vaan täysin halun (näyttelemiseen), syystä
tai toisesta. Tai jos jostain tulee kasvissyöjä yhtäkkiä, niin ei
se välttämättä oo tienny sitä viis vuotta sitten. Et mikä
onkaan, mitkä syyt mihinkin. Et ku eihän sitä tiedä mitä
tulevaisuus tuo tullessaan, niin mä oon oppinut nyt jotenkin elään
sitä, et sillä tavalla hetkessä. Ja nauttimaan siitä, mitä on
omassa elämässä tällä hetkellä niin työn puitteissa, kun työn
ulkopuolella ennen kaikkea tietenkin myös.
Mutta
niinkun jos pitäs vastata siinä mielessä että mitä työsaralla,
niin tällä erää siis juna on selvästi menossa samaa rataa, kun
tähänkin mennessä ollaan matkustettu. Tutustumaan uusiin
hahmoihin, sanotaanko näin. Tutustumaan uusiin hahmoihin, ja ehkä
mä voin raottaa sen verran että niin teatterin kuin ruudunkin
puolella. Joo.
Mikä
on tossa näyttelyn puolella, mikä sä koet että on siinä semmonen
elämäntehtävä? Onks se sellanen selvästi viihdyttävä puoli,
vai et on vakavia juttuja, vai kaikenlaisia?
Siis
sekä että, siinä mielessä että mä tykkään tehdä tosi paljon
justiinsa, et komedia on lähellä sydäntä ja tykkään tehdä tosi
paljon juttuja, joista jää hyvä mieli. Sellasia hauskoja. Ja tällä
hetkellä maailmassa tapahtuu niin paljon ikäviä asioita, että mä
koen että kaikki semmonen mieltä piristävä asia on tervetullutta
elämään, ja jos on mahdollisuus päästä hetkeksi pois tästä,
ehkä alkuun oman elämän stressistä ja kaiken pahan mielen
myllertävistä konfliktitilanteista, ja tota niin, sillon on
toiminut oikein siinä jossain, että on saanut sen.
Mutta
sitten taas toi, että mä en myöskään haluais pelkästään tehdä
niin sanotusti pelkkää viihdettä, että mä koen tosi tärkeeks
myös niinku kertoa tarinoita jotka saa ajattelemaan. Ja tietyllä
tavalla yksiä ehkä hyviä esimerkkejä sellasista on parit sellaset
näytelmät, missä oon ollu, draamakomedioissa. Tampereella
esimerkiks Kuin ensimmäistä päivää, jota tehtiin Tampereen
teatterissa. Se oli 2012, ja se oli itseasias hieno ja
poikkeuksellinen proggis, että näinäkin päivänä kun koko ajan
harmittaa kun on kato teattereissa, ja enemmän toivois porukkaa,
niin sitä sillä hetkellä tehdessä ei tajunnutkaan, miten siisti
tilanne oli että siel oli jokaikinen näytös loppuunmyytyjä saleja
siellä. Ja tota kun mä menin sinne, vuodeks mä lupauduin siihen
hommaan ja niinku nää yleensä onkin syksyllä ensi-illat ja siitä
kevääseen, niin keväällä sitte teatterinjohtaja kyseli multa ja
toiselta vierailijalta, Eila Roineelta joka siinä oli, että mites
toi ens vuos, pystyttäskö tulla viel toiselle vuodelle. Ja tää
lähti viel toiselle vuodelle, ja toistasataa näytöstä,
loppuunmyytyjä saleja. Ja se on ollu kyl tosi mageeta. Se oli hieno
teksti, Anna Krogeruksen teksti Kuin ensimmäistä päivää, jota
nimenomaan draamakomediana myytiin. Ite kun luki sen tekstin, niin
sen näki ehkä enemmänki, vielä vähemmän komediana ja enemmän
draamana. Mutta lopulta se ehkä tuli enemmän komediaks kun
draamaks.
Niin
se oli justiinsa sitä, et se käsittelee vanhustenhoidon
ongelmakohtia tänä päivänä. Ja tosi tärkeitä teemoja
ylipäätään siinä oli monia, mut toi oli kantavin teema siinä.
Ennakkoluuloja, vanhusten kunnioittamista ylipäätänsä, miten me
nähdään tarpeelliseksi heidänkin hoivaamisensa.. Ja et niinku
tosi tärkeitä ja puhuttelevia asioita ja tosi koskettavia sun
muita, niin et moni tommonenki juttu ois hirveen raskasta, jos siin
ei ois yhtään mitään tiputushetkiä. Nii sitten siellä oli sitä
komediaa välissä ja sitten ehkä rönsyili ajoittain myös sitten
vähä siihen, kun siellä oli tietyt vanhat konkarit, näyttelijät
siellä niin tota..mut et sitä mä meinaan siinä mielessä, et
tossahan on upea esimerkki siitä kun saa tehdä sitä juttuu mikä
on sekä puhuttelevaa ja hauskaa. Että parhaimmillaan mun mielestä
ihminen kun lähtee teatterista, niin joko se kokee että, joko se on
saanut sen ajattelemaan asioita, tai sitten se lähtee sieltä vaan
niin hyvin mielin ja kokee, että olipas kiva kaks-, kolmetuntinen
tässä näin. Ja se on päässy hetkeks pois täältä, tästä
todellisuudesta, sinne. Siin on kaks hyvää esimerkkiä siitä, että
teatteri on toiminu, mun mielestä.
Sitä
nimenomaan toi Shrek, se oli just semmonen mulle. Se pisti jossain
kohtii, tietyissä aiheissa ajattelemaan tosi paljon, mut sitten
pysty myös nauraa räkättää. Et siitä löyty ne molemmat puolet.
Just
näin. Siinä on mun mielestä teatteri parhaimmillaan. Että kolme
tuntia kuunnella vaan pelkkää tykitystä jostain asiasta on aika
raskasta. Ja sitten taas niin sanottuja, et jotku tykkää toki et
pelkkää hauskaa, et farssit monestihan on siis pelkkää hauskaa ja
se toimii oikein hyvin tietyissä tilanteissa, mutta sitten kun on
myös mahollisuus olla niinkun tosiaan noin, että joku voi olla
hauska juttu mutta sä voit yhtäkkii tajutaki siin välissä
muutamia pointteja, tosi tärkeitä pointteja ja saaki sut ajattelee
et sä viihdyt siellä, niin se on oikein. Siksi teatteri on niin
mahtava ja mainio taidemuoto.
Ja
sitä toivois ihan hirveesti, et sitä jotenkin saatas nuorille
ihmisille tota kynnystä sinne teatteriin menoon niin paljon
matalammaks. Nuoret ihmiset käy tosi paljon leffoissa, niin miten
saatas teatterista semmonen paikka, että se olis paikka minne vois
vaan sanoa et ”hei lähetääks käymään kattoon toi
teatterijuttu”. Se on semmonen mitä mä oon jo pitkään miettiny,
sitä on paljon juteltu kollegoiden kanssa ja sitä varmasti kaikki
haluaa, mut et mistä saatas se oikea ratkasu. Että näyttämöllä
kun itse on ja se kuvakulma on yleisöön päin, niin sen monet
näytökset tehneenä voi sanoa että se ikäluokka on, ellei oo kyse
nimenomaan lasten näytelmistä missä on niitä pikkulapsia paljon,
niin se ikäluokka on aina selkeesti siellä keski-iässä, siin
eläkeiässä. Se on hämmentävää että välillä siitä tulee
sellanen yllätys, että hei siel oli tänään pari nuorta. Niin ois
kiva et tilanne ei olis se, et on yllätys jos 500-paikkaisessa
katsomossa joskus on kaksi nuorta, että sen ei tarttis olla yllätys
vaan se vois olla ihan normaalia. Mutta se on semmonen mitä varmasti
koko ajan yritetään miettiä ja kehittää. Yritän itsekin siihen
miettiä koko ajan.
Tää
on just se mitä kävi, kun kävin ekaa kertaa kattomas tän Suomi
sataa ja tuulee. Mä olin varmaan ainoa alle nelivitonen siellä,
lauantain päivänäytös.
Näinpä,
sepä se. Se on juuri näin. Se oli sama se Kuin ensimmäistä
päivää, ja Ihmisen osa oli toinen mitä siellä kans tehtiin, niin
siellä oli tosi paljon, se keski-ikä oli siellä päin. Siellä
vähän korkeemmalla päin, että sitten ne nuoret on siellä vaan
kun ne on koulun tai vanhempien kaa, pakotettu tai kiristetty sinne.
Tossa
nyt kun on noita Helsingin kaupunginteatterin musikaaleja käynyt
katsomassa, niin siellä kyl aika nuortakin porukkaa ollut. Mutta ne
on ollut sen teemasia sit taas, että vetänyt nuorempaakin porukkaa.
Ja tähän sit vähän jatkoks, että sä täytät tänä vuonna 30.
Onko kolmenkympin kriisiä nähtävissä?
Mä
olin jo unohtanut on! Nyt kun sä sanoit ton, niin tajusin
taas..kyllä, se on muuten ihan totta. Kerta kaikkiaan, edellisistä
pyöreistä on aikaa, enkä puhunut keskivartalosta vaan siis tota
joo. No suoraan sanottuna tässä on tapahtunu niin hirveen paljon
kaikkea, ehkä just nimenomaan työrintamalla tässä parin viime
vuoden aikana, tai muutaman viime vuoden aikana ja on ollut
matkustelua, vierailujen puolesta niin paljon, ja on ollu aika
hektistä aikaa että ei oo kerenny oikeen seuraamaan noita vuosia,
et missä sitä mennään. Että nyt ehkä tässä ensimmäistä
kertaa, että noi kuus, seittemän, kaheksan, yheksän, ni nää
oikeestaan, oli vaan syntymäpäiviä. Mut ehkä nyt ensimmäistä
kertaa vähään aikaan tajuaaki yhtäkkii et niijoo, herranjumala,
enks mä just täyttäny 20. Mut sanotaan näin, että mulla on
marraskuuhun hyvin aikaa vielä vastata olevani parikymppinen.
Katotaan miten sen jälkeen sitten sen kriisin kanssa käy.
Teen
siinä kohtaa sitten päivityksen ja kysyn asiaa uudestaan.
Joo
kyllä. *naurua* Et hermoromahduksen partaalla. Ei oo Hämeenlinnan
teatterissa vaan naiset hermoromahduksen partaalla, vaan on myös
yksi miesnäyttelijä.
Nyt
saat kehua itseäs vielä, missä asioissa olet loistava?
No
en ainakaan nimenomaan itseni kehumisessa, se on hyvä esimerkki
siitä. Et tota, no eh-heh-heh.. No, ehkä se justiinsa kantautuu
siitä, et koko ajan näkee sitä missä vois olla myös parempi, ja
näitä, et on vaikea.. Mutta ehkä tää nyt äsken mainitsemani
puoli liittyy nimenomaan tähän työhön, mutta ehkä vastauksena
tähän tulee enemmän mieleen siviili. Voi olla että ystävien
kuuntelemisessa, ja ystävien asioiden kuuntelemisessa. Ja niinku, mä
oon aina ollu tosi kiinnostunu siitä, miten mun läheiset voi.
Loistava on aika iso, voimakas sana, mutta siinä koen ainakin
olevani, että olkapäätäni vasten on monesti itketty ja naurettu
ja avauduttu, ja se on siellä aina ollut ja tulee aina olemaan
läheisiäni varten.
Se
on hieno taito.
Joo.
Ja se on niinku vilpitön, ei sillee et koska mun pitäis kuunnella
nyt kun mä oon tässä sen mun ystävän kanssa, et noo kerro nyt
sitten ja.. *lohduttava ele*
Kännykkä
toisessä kädessä..
Niin,
nimenomaan joo ja Facebookissa selaa.
Entäs
sit se toinen puoli, osaatsä miettiä tavallaan niitä missä voi
parantua, mitä voi parantaa, niin mitä on sit sellasia? Joko töissä
tai sit siviilipuolella.
Hmm.
No tässäkin mulla tulee oikeestaan siviilipuolessa, öö, ni nää
on oikeestaan työn kautta opettanu mua. Kun mä oon näytelly
parissakin jutussa tilanteissa missä on vanhoja ihmisiä tai
sairaita ihmisiä, roolihahmoja siis, ja niiden viimeisiä hetkiä,
ja oppinu sen kautta..tai oppinu on väärä sana, mut niinku heränny
sen kautta ymmärtämään sen jo jotenkin tiedostetunkin
realiteetin, et miten tärkeää heille on niinä viime vuosina,
viimeisinä elinvuosina ja ylipäätään niin, että siinä on niitä
läheisiä ihmisiä ympärillä. Ja näin, ja täähän on semmonen
meillä monilla niinku ongelma että sanonta ”sitten sen vasta
ymmärtää, kun sen menettää, mitä oli”, niin sitä aika
monesti esimerkiks kuolemantapauksissa esiintyy, että sitten kun
joku läheinen kuolee niin sitten syyttelee itteään että miksen mä
käyny siellä useammin, miksen mä soitellu sille ja näin poispäin.
Niin
tota mä pyrin siihen.. Mulla nyt toivon mukaan ei oo tässä kukaan
kuolemassa ihan tässä ensi viikolla, mutta tota, niinku on tajunnu
sen vaan et mä en halua odottaa siihen saakka, että joku läheinen
ihminen on semmosessa tilanteessa, et nyt alkaa olla viime hetket ja
sitten mä rupean vasta toimimaan. Vaan mä pyrin siihen..öö..mulla
on hyvin rakkaita sukulaisia, kummitätejä, setiä, jotka ei
kuitenkaan oo ihan parikymppisiä, niin se että nyt kun on
mahdollisuus, tai et nyt kun olis mahdollisuus käydä ja nähdä, ja
olla yhteyksissä, ehkä nimenomaan se että olla yhteyksissä niihin
ihmisiin, ennen kuin tajuaa sen että nyt alkaa olla viimeiset
hetket. Niin mä yritän siinä olla parempi ihminen ja petrata.
Sivusit
tavallaan totakin jo tossa, että mitkä on olleet sun tärkeimpiä
oppeja elämän varrella? Työn puolella tai sitten..
Mm,
no varmaan tullu sekä molemmilta puolilta se, että mikään ei oo
itsestään selvyys. Mikään ei oo itsestään selvää, ja mitään
ei sais pitää itsestään selvyytenä. Et ehkä tohon soveltuu
hirveen monikin eri alue, ja sitä on tajunnu työssä ja siviilissä,
erilaisissa tilanteissa. Ja niinkun jälleen kerran hirveen
kliseiseltä kuulostava, et pitää olla kiitollinen siitä mitä on.
Hirveen usein itekin on sortunu siihen, että näkee enemmän niitä
asioita mitä ei oo, eikä ymmärrä niitä asioita mitä on. Ja se
ei tarkota suinkaan pelkkää materiaalia, vaan niinkun ihan omissa
osa-alueissaan mitä itse osaa, ja mitä omassa elämässään on.
Niin monesti vasta sitten kun näkee miten huonosti jossain muualla
on, sitä tajuaa et..semmonen et asioita ei pidä pitää itsestään
selvyytenä. Ni se on semmonen mitä on varmasti tullu opittua.
Sitten..mikä
on rohkeinta mitä sä oot tehny, työssä siis, tai mikä on ollu
vaativin juttu, tai sitte palkitsevin?
Hmm,
no tota. Rohkein.. On tullu tehtyy yhtä sun toista, rohkeata ja
uhkarohkeata, mutta ehkä sillee näin jälkikäteen tarkasteltuna,
niin sitä voi ehkä miettiä että nyt kun ei tosiaa oo enää ihan
sen ikänen vaan, melkein kolmek-, vielä parikymppisenä, mutta
melkein aikuisiällä, niin jälkikäteen kun miettii niin jos joku
kertois mulle tämän tarinan, niin mä saattasin reagoida siihen et
no ohoh, aika rohkeeta! Ja tajuan ite sen jälkeen et sehän oli se
mitä mä oon tehny ja toiminu.
Eli
kun mä oon ollu 17-18-vuotias ja olin Helsingin Kaupunginteatterissa
tekemässä Hairspray-musikaalia, joka oli mun elämäni ensimmäinen
ammattiteatteriproduktio, niin huomioon ottaen iän ja kokemuksen
siinä vaiheessa, niin mä lähdin sen jälkeen tekemään,
luonnollisesti, seuraavana produktiona Euroopan kiertuetta. Se oli
sillai niinku, se ei sen ikäsenä, sillon sitä meni sellasessa
niinkun vaan et isoja asioita tapahtuu elämässä ja oli just auennu
ylipäätään koko tää teatteri, teatterin iso maailma sanotaan
näin, kun oli siellä Kaupunginteatterilla ollu, ja oli justiinsa
ensi-illat siellä ja oli paljon näytöksiä takana ja sitä elämää,
niin sitä jotenkin tuli pam-pam-pam näin, et sitä ei tajunnu sillä
hetkellä, ja se oli ehkä jotenkin niin absurdi juttu ylipäätään,
et sitä ei tajunnu sillä hetkellä, et missä sitä on ja mihin
sitä lähtee.
Et
nyt jälkikäteen kun miettii että meitä lähti siis kaks
kyseisen..ömm..se oli Hairsprayn ohjaaja George Malvius joka tuolla
Tampereen teatterissa nyt on paljon ohjannut, Les Miserablesia,
Sugaria, sen Catsin ohjaa sinne, niin se ohjas Hairsprayn ja tota
sitten se kokos, on siis tehny kansainvälisesti aika paljon, niin se
kokos muutamista eri maista missä se on tehny castia tähän
Hair-musikaaliin ja sitten täält Suomesta se pyys sitten mua ja
Tuukka Leppästä sitten ja me lähdettiin siihen mukaan ja me oltiin
ainoot suomalaiset. Ja siihen nähden Tuukkahan oli, minkähän
ikänen se siinä vaiheessa oli, mutta kuitenkin niin siinä mielessä
näin jälkikäteen tarkasteltuna, että silleen sen ikäsenä, sillä
lainausmerkeissä vankalla kokemuksella ja ammattitaidolla niin
lähdin Euroopan kiertueelle sitten niinkun toisena suomalaisena.
Niin kyllähän siinä aika vahvasti on lähdetty soitellen sotaan
kohti tuntematonta.
Mutta
mä uskon että se on ollu vaan ja ainoastaan hyvä kokemus. Mitään
dramaattista ei tapahtunu *naurahdus* että olisin siellä
jotain…vaan siis se että mitä mä oon sanonu aina oikeestaan, et
mis on saanu olla onnekas on ollu oikeestaan, ja edelleenkin, et koko
mun ura siitä saakka kun 2003 on tehny näitä, eli 14
vuotta...justhan mä sanoin jossain et 10 vuotta, näin nää vuodet
vierii…niin tota et on ollu hirveen paljon erilaisissa
produktioissa niin musikaaleja, puhenäytelmää, kameraa ja niin
erilaisissa työyhteisöissä, eri teattereissa, jopa eri
kaupungeissa, jopa tässä tapauksessa eri maissa, niin se on
muovannu ihan hirveen monipuolisesti itseä näyttelijänä ja
ylipäätään antanu ymmärrystä nähdä paljon avarammin asioita.
Myös ihmisenä.
Mut
joo, vielä sen verran palaten alkuperäiseen kysymykseen, sen
ikäsenä en kokenu sitä millään tavalla rohkeana, et oonpas nyt
rohkea vaan muistan kysymyksen, oli Hairsprayn viimeisen näytöksen
loppukaronkka ja Georgen kanssa siinä juteltiin että ”It has been
such a fun time” ja näin pois päin, taputeltiin selkään ja sit
se kysy et mitä teet kesällä, mä aattelin että varmaan oon
paljon rannalla. Hän oli et ”lähetkö Euroopan kiertueelle”, ja
mä vastasin et ”totta hemmetissä lähden”, ja sen jälkeen
yhtäkkiä, ja se niinkun lähti näin ja näin jälkikäteen kun
miettii niin onhan se siis sen ikäseltä aika..mutta juuri näin sen
piti mennä.
Mikä
on sit ollu sellanen haastavin juttu tehdä? Rooli siis.
Hmm.
Tohon on eri syistä ehkä parikin eri vastausta. Yks mikä on, minkä
mä oon vastannu monesti kysymykseen et mikä on ollu
mieleenpainuvin, niin se on ollu kyllä tietyl taval myös haastavin.
Tylsästi vastaan siis saman et 2015 kun mä tein Via Cruciksen sen
Jeesuksen roolin, niin se oli. Tietyllä tavalla vois miettiä et ne
ihan ekat roolit mitä on tehny, et ne ois ollu haastavia kun ei oo
ollu mitään kokemusta siitä asiasta vielä, mutta ne on niin
pitkän ajan takana, plus siis se että ei 15-vuotiaana, en mä nyt
ihan osaa ruoskia itseäni siitä et miten mä 15-vuotiaana noin
näyttelin ja tulkitsin tota hahmoa, että tota.. Mut et
periaatteessa vähän niinkun palaten sieltä semmosiin ajatuksiin
niin se sillon, koska se on konseptina niin täysin erilainen, kun
nää muut jutut mitä mä oon tehny. Kun on ite tottunu siihen, että
kameran edessä saa tekstin ja sitä käydään läpi ohjaajan kanssa
enemmän tai vähemmän, harjotellaan enemmän tai vähemmän, sitte
kuvataan, voidaan ottaa uudestaan jos ei olla tyytyväisiä.
Teatterissa saadaan teksti, sitä voi jo kattoo läpi, mietitään,
sit meil on pitkä harjotuskausi jota me harjotellaan ja sen jälkeen
ensi-ilta ja sit on enemmän tai vähemmän pitkä esityskausi, jona
aikana monesti saattaa esitys vielä muovautua johonkin suuntaan, ja
nää on kaikki teatterin tiloissa tapahtuva.
Niin
sitten se että harjotellaan jotain juttua, ja se oli ensimmäinen
olemassa olleen hahmon tulkinta mitä oon näytelly. Multa just
joskus kysyttiin et oonko koskaan näytelly muuta ku fiktiivisiä
hahmoja ja rupesin sit miettimään et en, et kaikki on ollu niin
sanotusti tällasia kirjotettuja hahmoja. Niin se että ihmisillä on
enemmän tai vähemmän mielipide siitä millainen on ollut Jeesus,
jos on ollut, ja minkälainen sen pitäisi olla. Niin se että
jossain on kirjotettu että se on maailman tunnetuin hahmo, että se
oli sitten se ensimmäinen ei-fiktiivinen hahmo mitä lähtee tekee,
ni sekin tietenkin mutta justiinsa toi että harjotellaan ja sitten
on yks esitys, joka on samalla ensi-ilta ja samalla toisaalta
viimeinen näytös. Et se kaikki jotenkin pakkautuu siihen yhteen
vetoon. Tietyllä tavalla moni ihminen varmaan ymmärtää sitä
kautta ehkä sen ajatuksen, että puhutaan jossain Idolsissa tai
jossain muissa koelauluissa että se koko tulevaisuuteni on kiinni
tästä yhdestä vedosta, niin ehkä tässä nyt ei oo välttämättä
koko tulevaisuus siitä kiinni, mut että niinkun monesti on se et
hei, se nyt kuitenkin on vaan yks esitys ja niitä esityksiä on vaik
kuinka paljon, nyt on vaan se yks esitys.
Ja
sitten se että se on katuteatterin omaisena tai katuteatteria, ja
kulkee kulkueen omaisena kolmessa eri paikassa ulkoilmatiloissa, niin
se on jotain mitä mä en oo koskaan ollu katsomassa sellasta, ja mä
en suinkaan oo ollu itse esittämässä sellasessa. Et se on täysin
uusi koko konsepti itselle siinä. Ja se että mä en koe siinä
mielessä että mitä enemmän yleisössä on ihmisiä nii sen
upeampaa tai vähemmän tärkeää tai enemmän tärkeää se olis,
se riippuu ihan jutusta. Jotkut jutut sopii paremmin isoille
näyttämöille, jotkut on ehdottomasti intiimimpiä juttuja
pienemmissä teattereissa, pienemmissä saleissa. Mutta se että
sanotaan että 15000-20000 ihmistä tulee kattomaan, niin väkisin se
antaa oman kulmansa myös siihen että, et niinku tommoset..sanotaan
näin että siinä produktiossa, siinä roolissa, niin oli kyllä
aika paljon semmosia asioita, mitkä piti tietosesti jättää
miettimättä liian pitkälle. Ihan vaan sen takia ettei niistä tuu
liian isoja mörköjä ja paineita itelle, ja piti jotenkin vaan
yrittää keskittyä siihen ja ymmärtää sitä, että tää on yhtä
lailla sitä, mitä on tehny aikasemminkin ja mitä tekee ja unohtaa
noi. Tosi usein kysyttiin sitä et jännittääkö se ihmismäärä
joka tulee kattomaan, jännittääkö näin tunnetun hahmon tulkinta,
niin nää oli aina semmosia justiinsa mitä mä yritin äkkiä
nopeesti vastata niihin että mä pääsen siitä asiasta eroon,
koska mä en halunnu miettiä ennen sitä. Mut et joo.
Se
on tietenkin ollu sitä kautta, sitten myöskin siinä missä sitten
ehkä muistan et Tarzanissa oli justiinsa se sen Terkin rooli, kun se
ei ollut puhtaasti eläin, että siellä oltais vaan vedetty, vaan
kun siellä taas oli apinaheimoa, lauma enemmän mukana niin siellä
enemmän oli sitten sitä mahdollisuutta siihen, että tekee
puhtaasti eläinhahmoa ja reagoi eläimenä. Mutta mitä kuitenkin
siinäkin tarinassa yritetään paljon tuoda ilmi, on myös se
apinoiden inhimillinen puoli, joka nimenomaan näissä replikoiduissa
apinahahmoissa, kuten Terk, niin se on hyvin merkittävä puoli
siinä. Niin ehkä siinä oli sit taas tietyllä tavalla se, että
periaatteessa rikkoa se mikä oli aikasemmin, mihin oli tottunu kun
näyttelee ihmishahmoa et miten seisoo kahdella jalalla ja onks
sitten enemmän vai vähemmän hyvässä ryhdissä on ollu se asia,
et onks tää enemmän tämmönen hahmo vai tämmönen hahmo, mut et
nyt sit täyty olla apina. Sitten toisaalta se ei voi olla sitä et
siellä vaan rapsutetaan kainaloita ja pompitaan menemään, vaan
siin täyty olla se ihminenkin, niin niiden asioiden puntaroiminen
oli kyllä koko harjoituskauden prosessi, että se vasta rupes, se
minkälaiseks se lopulta tuli, niin olemaan ehkä vasta siellä
ensi-illan liepeillä. Varmaan niinkun nää on, täysin eri syistä.
Että
sitten mulla on kieltämättä, se vähän niinku mä aina sanon et
crescendo-merkki.. Ootsä musiikki-ihmisiä, tiedätsä mitä mä
näytän? Joo crescendo joka on musiikillinen termi joka tarkottaa
voimistuen..ja kirjotetaan ceellä..niin sen merkki on siis tämmöinen
merkki (piirtää ilmaan), hetkinen sulle päin se on niinkun,
vasemmalta lähtee pienesti ja nousee isommaksi niin sillä merkitään
niinkun nuoteissa esimerkiks, niin oon sillä viitannu siihen että..
Oon
joo nähny tän joskus jossain ala-asteen musiikin monisteissa..
Noniin
joo nyt tunnistat sen siitä..*naurua*..niin et omat ehkä roolit ja
niiden myös vaativuustaso on menny aika crescendomaisesti, että mä
tiedostan täysin sen että oma tulkinta esimerkiksi viime vuoden tai
sitä edellisen vuoden töistä joihin muun muassa lukeutuu juurikin
edellämainitut ja Aasit ja nää, niin olis ollu jotain aivan
järkyttävää sillon esimerkiksi 2003. Että tota siinä mielessä
on tosi hyvä, että niinku sillon kun on ollut vasta aloitteleva ja
luullut vielä paljon asioita jotka on sitten helposti ja aika
nopeesti ammuttu alas..*naurua*..No ei, ei mulla oo tommosta, mul on
kyl aina ollu se että enemmän on koko ajan nähny miten paljon
”vitsi tollaikin voi tehdä, ai vitsi näinkin voi”, siin on ollu
se et on ollu etuoikeutetussa asemassa siinä, et oikeestaan kaikissa
produktioissa ihan alusta saakka on ollu niin kovien konkareiden
keskellä tekemässä, että niinkun sanottua että siellä
teatteriopissa kun oli siellä Helsingin Kaupunginteatterissa, niin
et tuol Tampereen teatterissa siel on ollu Eila Roine ja Anja Pohjola
esimerkiks jotka on molemmat tämmösiä 85-vuotiaita alan
konkareita, joilla on niinkun lievästi sanottuna pieni historia
takana ja kokemus siellä takana, et on saanu olla semmosten ihmisten
keskellä ja ympäröimänä niin se on vaikuttanu ihan hirveen, tai
on saanu imettyä niin paljon oppia siitä ja samassa suhteessa koko
ajan nähny, miten paljon itsellä on kehittymismahdollisuuksia ja
opittavaa siinä mielessä että se on semmonen asia, joka on saanu
hyvin pitää jalat maassa, mutta toisaalta on ollu hirveen
kannustava myös siinä että mä haluan myös jonain päivänä
osata olla tollai ja tehdä tollai. Se on ollu siinä mielessä
ehdottomasti rikkaus.
Mikä
on ollu vielä palkitsevin rooli?
No
tähän ehkä täytyy..ehkä mun on pakko sanoa tähän nytten toi
Shrekin Aasi. Niistä syistä että palkitsevin, niin mulla tulee
heti mieleen muutama rooli mitä mun tekis mieli sanoa, ja ne on
kaikki niin eri syistä nii sen takia on ehkä vaikee. Et toiset on
palkinnu mua näyttelijänä eri tavoin, ja toiset on kehittäny mua
näyttelijänä, vieny hirveesti eteenpäin, ja näin, mut että yks
minkä mä koen tosi tosi isoks asiaks, jonka vuoks mä vastaan nyt
ton Shrekin Aasin on se, että mä sain sen syksyn aikana tosi paljon
postia. Siin postissa mitä mä sain, oli hyvin paljon semmosia
tarinoita missä joku kerto, yleensä ne oli nuoria ymmärtääkseni,
ei siel aina ikiä ollu, mut kerto että on ollut esimerkiks
koulukiusattu ja aina kokenu, ja yks tämmönen tarina oli et hän
kerto, et hän oli jo hyväksyny sen että hän on huonompi kun muut,
ja hyväksyi sen paikkansa niin sanotusti tässä maailmassa, koska
hän on vähän erilainen kun muut ja näin poispäin. Ja se kerto et
se oli tän Shrekin jälkeen tajunnu sen, että maailmassa saa olla
just sellanen kun on, ja on ihmisiä jotka sen hyväksyy ja ihmisiä
jotka sitä ei hyväksy, mutta hän on päättäny että hän voi
olla just semmonen kun on, koska Aasikin on.
Ni
tää oli yksi niistä ja näitä tällasia tarinoita näitä oli
sellasia, jotka toi tipan linssiin, oli semmosia jotka nauratti, oli
sellasia joista tuli hyvä mieli.. Mut näitä tuli niin paljon nii
tuli semmonen olo, että vaikkakin kyseessä oli nimenomaan hirveen
hauska hahmo josta puhutaan, enkä tarkoita nyt omaa suoriutumistani
vaan ylipäätään Aasihan on Shrek niin -leffassa kuin
-musikaalissa se on se hauska hahmo, se on se komediahahmo joka
toisaalta myös loi hirveet paineet ennen sitä, että tässäkin on
tällanen hauska kevennys väliin, että ennen kun alkoi..no ehkä mä
sanon tän tän jälkeen kunhan mä lopetan tän, niin niin elikkä
oli ihan mielettömän upeeta kuulla, että se mikä sen vaikutus on
voinu myös parhaimmillaan olla, sen viihdyttämisen ja sen
hauskuuden lisäksi on ollu jopa myös noinkin merkittävä. Että
jos on voinu antaa ihmisille voimaa tommosessa tilanteessa, niin
sillon se palkitsee mua älyttömän paljon. Ja mä oon sillon tosi
onnellinen, että se tuli tehtyä.
Ää,
olin sanomassa äsken siis siitä, että se on hauskaa kun ennen
ensi-iltaa, oikeestaan siinä vaiheessa kun Shrek julkastiin..se oli
hirveen ahdistavaa kun piti pitää sitä salassa kun sen ties jo
jonkin aikaa ennen, aika pitkänkin aikaa, ennen kun se tuli julki ja
sitä ei saanut kertoa kellekään koska se haluttiin julkistaa
sitten kerralla isosti..niin sitten vihdoin ja viimein kun se
julkistettiin, ja se rupes olemaan siellä sun täällä mainokset
esillä ja tuttavat näkivät että olen nyt sitten tekemässä tämän
kyseisen hahmon, ja Shrek kun on aika tunnettu teos, niin lauseita
mitä kuuli aivan jatkuvasti oli et ”ei vitsi, se on niin hauska
hahmo” tai ”se on niin hyvä, vitsi onpas nastaa et sä teet sen,
se on kaikista hauskin”, ja ”vitsi se on hauska, onpa hauskaa”,
niin tää oli sinällään hirveen kivaa kuulla, mutta faktahan oli
se et kukaan ei ollu siihen mennessä nähny miten mä sen teen, vaan
kaikilla oli oletus että se mitä he tulevat katsomaan, niin se on
tosi hauska, ja se on ihan älyttömän hauska. Ei sillai mitään
paineita yhtään tekijälle, että kaikki tulee kattoon sitä ns.
hiton hauskaa hahmoa, niin mä nauroin tälle, mä osasin suhtautua
tähän kyllä vielä ennen kun jouduin ihan hermoromahduksen
partaalle, minne en onneks joutunu, mut että osasin suhtautua tähän
ihan sillee niinkun huumorilla, että ei paineita, teet nyt vaan.
Mutta
joo tuli vaan mieleen tosta hauskasta hahmosta, että siinä on, että
se on tietysti ylipäätään niinkun missä ikinä jutussa, että
sillon kun on joku semmonen rooli mistä ihmisillä on jonkin näkösiä
odotuksia ja oletuksia, niin sillon se antaa ihan oman paineensa
siinä mielessä sille tekemiselle et pitää olla vaan miettimättä
liikaa, et onks se niinkun jonkun olemassa olleen henkilön
näyttelemistä. Nyt on just Kirka pyörii siellä, niin siinä on
paljon hahmoja jotka on ollu olemassa, niin se että ihmisillä on
mielipide Kirkasta, minkälainen se Kirka on ollu, tai ei mielipide
vaan, no mielipide joo, mut siis kuinka moni niistäkään ihmisistä
on oikeesti tuntenu Kirkaa. Mutta että näkemys on ehkä oikea sana,
ihmisillä on se oma näkemys siitä millainen se oli, onks kyseessä
Jeesus, onks kyseessä Kirka, onks kyseessä Katri Helena, mitä
ikinä näitä tehdään, niin sillon se antaa sen oman twistin
siihen verrattuna kun näytellään jotain fiktiivistä hahmoa, jonka
sä voit ihan ite luoda. Joku voi sit sanoo et ei toi ollu uskottava
semmonen, mut se on sitten taas mielipidejuttu.
Onks
joku rooli mihin sä haluaisit palata vielä uudestaan, ja minkä
takia?
Täytyy
käydä läpi äkkiä kaikki, mitä on tehny..
Mä
voin antaa tän cv:n tästä niin voit tarkastaa..*naurahdus*
Nii
joo..*naurahdus*..helpottaa tätä. No tota tota, ehkä mä vastaisin
tähän että Tom Collinsin rooli Rent-musikaalissa, tai Rentissä
ylipäätään, ei se musikaali nyt ollu se syy. Rentissä siis, miks
näin on niin ehkä se, että melkeinpä kaikki muut jutut,
melkeinpä, on ollu huomattavasti pidemmän ajanjakson kestävä
esityskausi, ja esityksiä ylipäätään, että sitä hahmoakin on
päässy, se väkisinkin on kehittyny matkan varrella enemmän ja
enemmän ja siitä on myös oppinu siitä hahmosta enemmän esitysten
eteenpäin kuluessa. Et jos verrataan esitystä missä ensi-ilta on
ollu syksyllä ja viimeinen esitys seuraavan vuoden toukokuussa, niin
verrattuna nytten tässä Rentissä jossa meillä oli kolmessa
viikossa kaikki esitykset, niin en nyt tarkoita sitä että se ois
nyt välttämättä ammuttu ihan miten sattuu siitä ei oo kysymys,
vaan että näin jälkikäteen mietittynä tuntuu että nyt kun
vuosiakin on taas kulunut enemmän, tää on 2012 tainnu olla, niin
tuntuu ehkä siltä että olis paljon annettavaa lisää siihen
hahmoon.
Ja
sitten toisaalta se, että se on tosi, se on ollu semmonen rooli joka
on..mä oon paljon näytelly niitä hauskoja tyyppejä, niitä kivoja
tyyppejä, niitä mukavia tyyppejä, ja sitä myöden myöskin
kohtaukset joita on näytelly on ollu enemmän tai vähemmän niitä
kevyitä, kevyempiä kohtauksia. Niin se on ollu semmonen rooli,
missä aihealueena on ollu sairaudet, köyhyys, läheisten
menettäminen, ja joka kulminoituu tolla lopulla siihen että mun
roolihahmo menettää oman elämänsä rakkauden, se kuolee AIDSiin,
ja hautaa siellä rakkaimpansa..että se on niinkun, että siinä
todella revitään sydän riekaleiksi, niin se on ollu siinä
mielessä todella haastava ja samaan aikaan hirveen kiinnostava
roolityö tehdä, ja tuntuu että sitä haluais tehdä vielä ja
viedä sitä vielä pariin eri muuhunkin suuntaan, mitä sillon sitä
osaskaan ja tajuskaan viedä. Ehkä se olis vastaus.
Mikä
ois sit sellanen rooli jonka sä haluaisit tehdä? Onko jostain
isommasta, tunnetusta produktiosta joku tai sitten joku pienempi..
No
tota..mun on hirveen vaikee sanoo rooli, mun lempileffa, Disney-leffa
lapsena oli Leijonakuningas ja mä joskus sanoin näin, et jos
Leijonakuningas ikinä tulee Suomeen, mä niin haluan olla siinä.
Ää, mä vähän hyvin vahvasti epäilen että se koskaan Suomeen
tulee, mutta jos nyt sanotaan sitten että jos se nyt tulis, niin kyl
mun ois pakko päästä siihen mukaan sitten. Mihin rooliin, niin..
Että
jos ei mitään yksittäistä roolia, niin se produktiona sitten?
Niin,
on se semmonen mitä on kattonu niin miljoonat kerrat lapsena ja
sillon tajuamattakaan mitä se musikaalimaailmassa voi avatakaan, ja
sitten kun se oli myös samalla ensimmäinen itseasiassa musikaali
mitä mä oon nähnyt Suomen ulkopuolella, elikkä Lontoossa näin
sen Westendillä..Westendissä kun olin katsomassa ekaa kertaa mitään
teatteria, niin niistä ensimmäinen oli ensimmäisenä iltana siellä
juurikin Leijonakuningas ja se oli semmonen kyllä niinkun..siellä
oli ilmastointi ilmeisesti niin kovalla siellä katsomossa että
silmät kuivu niin, että rupes vähän sitten reagoimaan silmät
siihen.. Mutta oli kyllä mieletön ja sen jälkeen kaikki muut mitä
siellä näki, niin en nyt sano että se on niinku välttämättä
nyt se maailman paras musikaali, mutta siin on semmoset omat
tunnelatauksensa siihen jotenkin. Niinku sanottu et se on lapsuuden
se lempileffa minkä katto ja kulutti miljoonat kerrat loppuun, ja
sitten toisaalta se ensimmäinen kokemus ylipäätään musikaaleista
tuolla isossa maailmassa. Ja se musiikki on kuitenkin itelle niin
miellyttävää ja näin, ja tärkeetä sanomaa.
Se
ois kans toiveena päästä sinne sitä kattomaan. Ite käyny
Wickedin kattoo Lontoossa, ja Les Miserablesin.
Just
joo, okei, no siinä on hyvä musikaalit kanssa joo.
Kyllä.
No mikäs ois sit muuten sellanen suuri unelma, mitä sä haluaisit
elämässä tehdä tai toteuttaa? Tai ei nyt välttämättä suuri
unelma, mut unelma.
Hmm.
Tähän ois tietystikin hieno vastata et pystysin poistaa nälänhädän,
ja sodat maailmasta ja näin ja, mutta tota..
Entäs
realistisia? *naurahdus*
Joo..*naurahdus*..mut
himpun verran sellasia että mitkä vois olla millään tavalla
niinku mahdollisia omien suorien toimien vuoks.. No tota, yks toi
mistä vähän puhuttiin jo, niin yks asia mikä mul on iha hirveen
pitkään niinku tuolla kutkuttanu, on just toi et miten sais myös
nuoria, sanotaanko nyt vaikka 15-30 -vuotiaita tällä
nuori-termillä, kattomaan teatteria. Että miten teatterista sais
semmosen käsityksen, että se ei välttämättä ole vaan vahvaa
kulttuurellista, sivistyneelle kansalle suunnattua taidemuotoa, vaan
että se voi olla sitä, mutta se voi myös yhtälailla olla ihan
älyttömän kiva parituntinen viettää aikaa kavereiden kanssa. Ja
se vois olla yhtä matala kynnys mennä teatteriin, kun leffaan. Onks
se sitten puhenäytelmää kattoon, onks se musikaalia, mutta tää
on semmonen asia, mitä on pitkään puhuttu ja mitä niinku sanottu
varmasti vaikka kuinka moni haluais viedä eteenpäin ja edistää,
mutta oon ollu itekin mukana sitä miettimässä ja pohtimassa. Mutta
ehkä se on semmonen, että jos jonain päivänä huomais, että se
suunta on se, että enemmän ja enemmän nuoria ihmisiä on siellä
katsomossa. Myös nuoria siis, en tarkota sitä et ois vaan niitä,
mut se on kuitenkin yhtälailla niin et nuoret on myös ne
tulevaisuuden vanhat siellä, että jos sitä sukupolvea ei saa sinne
teatteriin, niin ketä siellä on sitten joskus. Että se on myös
tosi tärkeetä, niin se olis kyl tietyllä tavalla sellanen, ehkä
se on yks semmonen..
Vaikee
on sanoo, mä en oo kerenny tässä lähiaikoina hirveesti
unelmoimaan, että täs on jotenkin.. Myönnän sen että sitä saa
tehä sitä unelma-ammattiaan tässä saa tehdä, ja oon siitä tosi
onnellinen ja kiitollinen, ja toivon että saan tehä sitä
mahdollisimman paljon ja pyrin tekemään sen mahdollisimman hyvin.
Mutta tota, sanotaan nyt noin.
Onks
sit omassa elämässä jotain, mitä haluais toteuttaa? Jotain
tällasia perinteisiä, matkustaa jonnekin, hypätä benji-hyppy..
Joo.
Niit on paljon. Mä luulen et oman elämän puolella on niinku ennen
kaikkea tollasia matkustukseen liittyviä kohteita, niin mä haluisin
käydä paljon enemmän just kokemassa niitä kulttuurellisia
kokemuksia, kulttuurieroista, elikkä lähteä maailman toiseen
äärilaitaan kattomaan. Just niinku tehä tommosia, mitkä vaatii
tietysti ehkä vähän enemmän myös aikaa, sinne ei nyt ihan
viikonlopuks lähetä Intiaan esimerkiksi kattomaan.
No
ei. Sopiikin vastaukseks tähän, että mitä tekisit jos olis
enemmän tai riittävästi aikaa?
No
matkustelu. Joo, matkustelisin paljon enemmän ulkomailla ja niinkun
verrattuna ehkä niihin kohteisiin mihin on tullu matkusteltua, niin
nimenomaan en tarkota tällä nyt tämmösia ns. pidennettyjä
viikonloppuja Lontoo, Pariisi tällasia, tai sitten tämmösiä
aurinkolomakohteita mihin helposti menee viikoks pimeyttä pakoon
täällä jos sattuu olee syyslomaa. Mutta just semmosia niinku, se
on aina must mahtavaa et ulkomailta kun sä palaat kotiin ja on
semmonen tunne, et on täyttyny jostain, niin sillon se on onnistunu.
Ja mielellään täyttyny jotenkin muutenkin, kun vaan syömällä
siellä epäterveellisesti ja ..*heheh*..huomaa vaa’alla et on
täyttyny aika hyvinkin, niin..
Sellanen
henkinen täyttymys.
Niin
nimenomaan, nyt puhutaan nimenomaan henkisestä täyttymyksestä, ei
fyysisestä. Mikä valitettavasti yleensä kääntyy niin päin.
Mikä
on sulle sit vapaa-ajalla muuten näyttelijän työn vastapainoo?
No
mä tykkään urheilla aika paljon, ja se on sellanen.. Tai mä oon
aina, tai mä oon pikkulapsena pelannu koripalloo, jalkapalloo ja
paljon eri urheilulajeja. Tykänny koulussa, liikka ollut
lempiaineita ja se ehkä varmaan siitäkin osittain kumpuaa, mut mä
huomaan et se on semmonen tapa myös purkaa työstressiä. Että niin
paljon kun tapahtuu, ja on niitä onnistumisia ja ennen kaikkea siis
harjotuskaudella on niitä onnistumisen hetkiä, ja kun asiat menee
oikein niin ihan samassa suhteessa on niitä et on epäuskoa
itteensä, ja epäonnistumisia ja niitä ettei täst tuu mitään,
niin sillon mä huomaan et sellanen et lähtee vaan juokseen ulos ja
pistää kuulokkeet korviin ja vaan piiskaa menemään siellä, ja
niinku piiskaa itteensä ihan loppuun, niin se on tietynlainen
terapeuttinen tapa itelle. Et onks se sitten kuntosalilla,
lenkkipolulla, mut mä huomaan et se on ehkä semmonen jotenkin
sellanen fyysinen itsensä rasittaminen, enkä tarkota ammatissa,
vaan että sellanen, kai siinä on se että se pistää ne
endorfiinihormonit päälle ja se on niinkun..joo.
Mites,
teeksä sun koiran kaa muuta kun käyt lenkkeilee?
Noo,
se kulkee välillä.. *naurahdus*.. Niin ei meillä mitään sellasta
aktiivista yhteisharrastusta välttämättä oo, mutta se on, elää
koko ajan mun arjessa mukana. Välillä se kulkee mukana tuolla
vierailuilla ja, että siinä mielessä siis, on se siinä arjessa
koko ajan mukana ja haluaa kovasti ollakin.
Onks
se minkä ikänen?
Täyttää
kolmen päivän päästä neljä.
Okei
joo, melkein aikuinen koira.
No
kyllä joo, toisin kun isäntänsä, melkein aikuinen.
*naurahdus*..sit
tämmönen et jos et sä tuntis häpeää tai pelkoa tai jos sä et
jäis kiinni, niin mikä ois semmonen asia, minkä sä tekisit? Onko
mitään sellasta tavallaan, et kukaan ei välttämättä sais
tietää..
Hmm..
Hirveen vaikee sanoo, kun mä oon kyl semmonen, että jos tulee joku
semmonen asia mitä haluaisin tehdä, niin jos mä rupeen miettii et
en mä kehtaa tai uskalla, niin vaik se olis se ensireaktio, niin
mulla niin vahvasti tulee siin se, et jos mä päätän et mä en tee
sitä, niin se kalvaa mua niin vahvasti et mun on melkein pakko se
tehdä. Tai että niinkun asiat mitä mä todella haluaisin tehdä,
jos ne on semmosia asioita mitä mä kykenen tekemään, niin monesti
mä kyllä ne teen sen takia loppujen lopuks kuitenkin, koska mä en
pystys elämään sen asian kanssa, se vaivaa mua niin vahvasti että
kyllä mä lopulta sen teen. Niin ehkä, joo..nimenomaan jos ne on
semmosia mitä mä haluan tehdä, että ei tietenkään nyt sillee et
jos mä en haluais.
Mikä
on sun lahjasi maailmalle? Onks se näitä esimerkiks kun sä tossa
sanoitkin että oot hyvä olkapää ystäville ja..
Se
on varmaan se niinkun nii, mä luulen että se on.. Pyrin olemaan
hyvä ystävä.
Millaisen
elämänohjeen antaisit nuoremmalle itsellesi?
Öö..
Älä sulje niin paljon mahdollisuuksia pois, uskalla kokeilla ja
uskalla epäonnistua, vaan sillä tavoin.. No ei jatku, ei oo mitään
sillä tavalla, vaan uskalla, ton mä menisin sanomaan.
Entä
mitä vanha sinä sanoisi tämänhetkiselle sinälle elämänohjeeks?
Hmm,
mites tää onkin näin vaikee.. Mun pitäs osata neuvoo itseä nyt.
Jos mä tietäisin jo vastauksen, sitten mä olisin jo toiminut sen
mukaan, ettei tarviis neuvoa. Totta, ehkä se on tällee
psykologisesti siks niin haastavaa miettiä. Ehkä se on se mun
vastaus. Jos mä tietäisin tähän vastauksen, niin mä olisin jo
toiminut sen mukaisesti, jolloinka mä en osaisi antaa enää sitä
ohjetta.
Mitä
hyvää ja kaunista koet tässä hetkessä?
Että
saa tehdä sitä mistä tykkää, ja ympärillä on ihmisiä joista
todella välittää. Ja ne on semmosia asioita, että liikaa elämässä
keskittyy ylipäätään murehtimaan niitä mitä ei oo, mitä pitäs
olla ja mitä pitäs tavotella ja saavuttaa, ja liian vähän
ymmärtää sitä, mitä sillä hetkellä on ja osaa nauttii siitä.
Varmasti monien ihmisten elämässä löytyy niitä, hyvää ja
kaunista, mikä on ollut itseasiassa yhden eräänkin produktioni
tunnuskappale siinä alkutunnarissa, taitaa olla edelleenkin muuten,
vähän erilaisena versiona.. No joo, mutta niin varmasti löytyy
mutta ne pitää vaan jotenkin osata tajuta ja ymmärtää. Itellä
siihen on menny myöskin aikaa. Sitä yrittää säännöllisesti
muistuttaa myös itellensä niitä hyviä ja kauniita asioita mitä
omassa elämässä on.
Tässä
nyt tosiaan tää et mun blogi on nimeltään Kovaa ja kaunista..
*naurahdus*..aijaa,
no nii.
..et
pieni muunnos kappaleesta, ko ei elämä aina vaan oo hyvää ja
kaunista, vaan se on usein kovaa ja kaunista samaan aikaan.
No
niin justiinsa, no niin joo, kyllä. Kyllä.
Tähän
loppuun vielä et haluaksä kysyä multa jotain?
No,
mitäs mä kysyisin..*pieni mietintä*..Jos sä saisit tehdä tällä
hetkellä ihan mitä tahansa, niin mitä se olis?
Mä
matkustaisin Afrikkaan, Sambiaan mun kavereiden tykö. Se on ollu
sellanen pitkäaikainen haave, mitä kohta 7 vuotta tuntenu semmosen
acapellakuoron sieltä..
Oolrait,
okei.
He
on käyny monta kertaa Suomes kiertueella, ja on pyytäny käymään
sinne päin, mut joko rahallinen tilanne ei salli sitä tai tällee,
et se ois niinku semmonen et jos vois nyt just niinku lähtee, niin
kyllä.
No
niin joo. Toi kuulostaa oikein hyvältä. Se on kans osittain just
sitä vähän eri kulttuurii ja.. Se on hirveen säälittävää, tai
siis hirveen sääli jos oma näkemys maailmasta, elämästä ja
maailmasta rajottuu siihen, mitä vaan tällä hetkellä koko ajan
näkee ympärillä. Kun se on niinkun sanottua, onks se Afrikka, onks
se Aasia, ei tarvii ees olla niinkään kaukana niin on niin
erinäköstä, hyvällä tai huonolla tavalla, mutta se on.. Ite kun
sillon kun on käyny muualla, niin sitä vaan niinkun ymmärtää ja
se maailman näkemys jotenkin avautuu niin eri tavalla, että onpa
sitä ollukin, suppeasti nähny asioita ja koko maailmaa että.
(Käytin siis joidenkin kysymysten pohjalla näitä Hidasta elämää-sivulta hankkimiani Voimauttavat kysymykset-kortteja.)
(Tässä Matti tutkii ystäväkirjaa, että ehtisikö täyttää vai ei..)
Kiitos Matti sulle tosi paljon, tämä oli mukava kokemus.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti